Pancerium na facebook

Czołg średni T-28


W 1930 roku, ZSRR było zainteresowane kupnem Brytyjskiego czołgu średniego Vickers 16 ton. Brytyjska firma zgodziła się na sprzedaż ale pod następującymi warunkami, zostanie opracowany nowy czołg średni na potrzeby ZSRR.
Nowy czołg miał zostać dostarczony w ilości 10 maszyn, oraz do zamówienia miało być dodanych kilka tankietek Carden Loyd, te warunki były nie do przyjęcia i dlatego w 1931 roku rozpoczęto pracę nad stworzeniem czołgu średniego w ZSRR. Podwaliny do nowego projektu miały posłużyć doniesienia wywiadu o Brytyjskim czołgu Vickers 16 ton, oraz doświadczenie zdobyte podczas projektowania czołgu T-24.

Czołg T-28 prototyp 1
Czołg T-28 prototyp 1

Dwa biura konstrukcyjne „VOAO” i „OKMO” otrzymały zamówienie na wykonanie nowego czołgu. Prototyp był tworzony w pośpiechu często go modyfikowano oraz poprawiano błędy techniczne. W zawieszeniu zastosowano układ kół nośnych znany z czołgu T-26, co spowodowało przeciążeniem zawieszenia. System wentylacji w czołgu szwankował, również był problem z wizjerem na miejscu kierowcy.
Podstawowym uzbrojeniem czołgu miało być działo 45 mm 20K lecz z powodu problemów z produkcją tego działa zastosowano działko 37 mm. Do napędzania pojazdu użyto silnika benzynowego M-17 o mocy 420 km. Prototyp czołgu został oznaczony jako T-28, pierwszy test został wykonany na terenie fabryki w maju 1932 roku. Pierwszy test wykazał wiele problemów technicznych. Pękały gąsienice, przegrzewał się silnik, był problem ze zmianą biegów oraz wystąpił problem z układem paliwowym.

Czołg T-28 prototyp 2
Czołg T-28 prototyp 2

Czołg został zademonstrowany wojskowym oraz członkom rządu latem 1932 roku. Po tym postanowiono o zwiększeniu jego uzbrojenia. Drugi prototyp zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne „OKMO” został wyposażony w działo 76,2 mm KT, dla którego opracowane nową większą wieże. Planowano wyposażyć czołg w silnik diesla PGE. Czołg był pudełkową konstrukcją, składaną z płyt pancernych za pomocą nitów i spawu. Czołg został wyposażony w trzy wieże, gówna wieża została uzbrojona w działo 76,2 mm KT oraz CKM 7,62 mm DT. Dwie mniejsze wieży zostały uzbrojone w pojedyncze CKMy 7,62 mm DT.
Po ukończeniu prac nad usunięciem usterek technicznych, czołg T-28 wszedł do produkcji seryjnej którą zorganizowano w fabryce „Krasnyj Putilowiec”.

Czołg średni T-28
Czołg średni T-28

Podczas produkcji czołgu T-28 w latach 1933-1940 wprowadzono ponad 600 różnych zmian w konstrukcji czołgu. Od 1938 roku w czołgach T-28 zaczęto montować nowe działo 76,2 mm L-10.
Po wojnie z Finlandią, część czołgów T-28 otrzymała dodatkowe płyty pancerne, zwiększające grubość z przodu czołgu aż do 80 mm. Zmodyfikowane czołgi oznaczono jako T-28E a ich masa wzrosła do 32 ton. W 1940 roku produkcja czołgów T-28 została zakończona, lecz będą one jeszcze eksploatowane do końca II Wojny Światowej.

T-28 z działem 76,2mm L-10
T-28 z działem L-10

Natomiast w latach 1939-1940 przeprowadzono szereg prób z nowymi działami, które miały poprawić uzbrojenie w czołgach T-28. W 1939 poprowadzono próby z użyciem dział 76,2 mm L-11 i F-32, rezultaty były zadowalające, lecz koszt dział zbyt wysoki by wyposażać w nie przestarzałe czołgi. W 1940 podjęto kolejne próby, tym razem z mocniejszymi działami 85 mm F-30 i 95 mm F-39, niestety konstrukcja T-28 nie była w stanie wytrzymać tak potężnego uzbrojenia.

T-28 z działem 85mm F-30
T-28 z działem 85mm F-30

Czołg średni T-28A

W 1935 roku rozpoczęto pracę nad polepszeniem możliwości trakcyjnych czołgu T-28. Nowy czołg oznaczono jako T-28A. Został wyposażony w nowy silnik M-17L o mocy 500 km oraz zmodyfikowaną skrzynie biegów. Jesienią 1935 roku czołg T-28A został przetestowany na poligonie, osiągnął prędkość 56 km/h. Nowa wersja T-28 została przyjęta do produkcji w 1936 roku, do końca roku zbudowano 52 czołgi.
W tym samym roku czołg wyposażono w nowy układ napędowy dzięki któremu czołg osiągnął prędkość 65 km/h. Planowano również zwiększyć uzbrojenie czołgu, wyposażając mniejsze wieżyczki w CKMy 12,7 mm DT, lecz fabryka przygotowywała się do produkcji nowego czołgu T-29 i wszystkie prace nad T-28A zostały wstrzymane.

Czołg średni T-28A
Czołg średni T-28A

Czołg średni T-29

Latem 1933 roku, rozpoczęto pracę nad stworzeniem średniego czołgu kołowo gąsienicowego. Planowano użyć zawieszenie znane z czołgu PT-1 które miało zostać zamontowane w czołgu t-28. Stworzono dwa prototypy T-29-4 i T-29-5. Czołgi przetestowano w latach 1934-135 razem z czołgami T-28 i T-28A. Nowe czołgi były szybsze i zwrotniejsze od seryjnych T-28, nie ustępowały osiągami od T-28A, a przede wszystkim nie psuły się tak jak T-28. Poza podwoziem czołg wyróżniał się na tle T-28 mniejszą wieżą, bardziej przypominającą tą z czołgu T-26.W latach 1935-1936 ukończono pracę nad produkcyjnym prototypem, oznaczonym jako T-29.

Czołg średni T-29
Czołg średni T-29

Główna wieża została nieznacznie powiększona, uzbrojenie składało się z działa 76,2 mm PS-3 oraz pięciu CKMów 7,62 mm DT. Jeden z CKMów mógł zostać zamontowany na wieży w celu ostrzału przeciwlotniczego. Planowano rozpoczęcie seryjnej produkcji w 1937 roku lecz, T-29 był bardziej skomplikowany w produkcji niż T-28 i co najważniejsze w dwa razy droższy, co ostatecznie, spowodowało zaprzestanie prac nad T-29.

Czołg T-29 na kołach
Czołg T-29 na kołach

Czołg amfibia T-28PH

W 1937 roku wyprodukowano eksperymentalny czołg T-28 zdolny do pełnego zanurzenia w wodzie do 4,5 metra. Przeprowadzono kilka prób z pełnym zanurzeniem, maksymalny czas pozostawania pod wodą wynosił do 60 minut. Natomiast silnik w warunkach podwodnych mógł pracować bez przerwy przez 27 minut. Czołg został uszczelniony, a załoga wyposażona w aparaty tlenowe.
Rozważano rozpoczęcie produkcji czołgów T-28PH od 1938 roku, lecz do tego nie doszło.

Czołg T-28PH
Czołg T-28PH
Czołg mostowy IT-28

W 1936 roku rozpocze pracę nad czołgiem mostowym, bazowanym na podwoziu T-28. Nowy pojazd oznaczono jako IT-28, protototyp został przetestowany latem 1940 roku. Pojazd był pozbawiony głównej wieży oraz mniejszych wież, został wyposażony w most rozkładany do 12,5. Uzbrojenie skłądało się z dwóch CKMów 7,62 mm DT umieszczonych w przedniej części pojazdu.
Z powodu tego że T-28 był wycofywany z produkcji, najprawdopodobniej wyprodukowano tylko jeden egzemplarz IT-28.

Czołg mostowy IT-28
Czołg mostowy IT-28
Czołg przeciwminowy

Do seryjnego czołgu T-28, został opracowany trał przeciwminowy. Trał poruszał się na kołach, ważył 2,1 tony. Urządzenie było wstanie wytrzymać 3 detonacje min przecziwpancernych po czym musiało zostać wymienione. Montaż trału do czołgu zajmowało około 2 godzin.
Prowadzono pracę nad bardziej udoskonałonym trałem.

Czołg przeciwminowy
Czołg przeciwminowy
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy M-17T, 12-cylindrowy o mocy 480 km -T-28)

(silnik benzynowy M-17L, 12-cylindrowy o mocy 500 km -T-28A, T-29)
Trakcja:
(gąsienicowa -T-28, T-28A)

(kołowo-gąsienicowa -T-29
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(6 osobowa -T-28, T-28A)

(5 osobowa -T-29)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(660 l -T-28, T-28A)

(600 l -T-29)
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -T-28, T-28A, T-29)

(stalowe płyty spawane -T-28E)
Przednia płyta:
(30 mm -T-28, T-28A, T-29)

(80 mm -T-28E)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(40 km/h -T-28)

(65 km/h -T-28A)

(55 km/h -T-29)
Zasięg max:
(180 km -T-28)

(200 km -T-28A, T-29)
Pokonywanie rowów:
(3,5 m -T-28, T-28A)

(1,8 m -T-29)
Pokonywanie ścian:
(1 m -T-28, T-28A)

(0,65 m -T-29)
Kąt podjazdu:
(45o -T-28, T-28A)

(30o -T29)
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 76,2 mm KT -T-28, T-28A, T-29)

(działo 76,2 mm L-10 -T-28E)
Dodatkowe:
(4 CKMy 7,62 mm DT -T-28, T-28A)

(5 CKMów 7,62 mm DT -T-29)
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,36 m -T-28, T-28A, T-29
Szerokość:
(2,87 m -T-28, T-28A)

(3,2 m -T-29)
Wysokość:
(2,62 m -T-28, T-28A)

(2,82 m -T-29)
Masa:
(25,2 t -T-28)

(25,8 t -T-28A)

(28,3 t -T-29)
***