Pancerium na facebook

Czołg średni TG


Czołg średni TG (prototyp)

W 1930 powstał projekt nowego czołgu średniego, konstruktor pojazdu Edward Grotte pochodzący z Niemiec, współpracował z ZSRR od 1928 r. pomagając przy konstrukcji czołgów T-17 i T-20. Pracę nad czołgiem "TG – Tank Grotte, Czołg Grotte" odbywały się w pełnym utajnieniu.
Czołg był wyposażony w dwie wieże, pierwsza wieża podstawowa uzbrojona w działo 76,2 mm, druga w działko 37 mm. Niestety podczas prac nad prototypem, doszło do uszkodzenia wieży podstawowej. By zaradzić usterce postanowiono przyspawać wieże na stałe do kadłuba i w czasie późniejszym, zająć się tym problemem.

Czołg TG z gąsienicami
Czołg TG z gąsienicami

Pracę nad czołgiem prowadzono w zakładach „Bolszewik” w Leningradzie planowano zakończenie prac nad prototypem do końca 1930, lecz do tego czasu silnik konstrukcji E. Grotte nie był ukończony.
Na początku 1931, TG próbowano przystosować do silnika lotniczego, M6-6-300. Lecz ostatecznie wznowiono pracę nad oryginalnym silnikiem Grotte jesienią 1931. Podstawowe działo 76,2 mm konstrukcji P. Siaczintowa, było stworzone na podstawie działa przeciwlotniczego wz. 1914/1915. By zastosować nowe działo w czołgu TG znów trzeba było poddać je modyfikacji nad którymi pracował E. Grotte. Ostatecznie po próbach poligonowych działo oznaczono jako PS-19.
W mniejszej wieży zamontowano działko 37 mm PS-2, konstrukcji P. Siaczintowa. Działo to mogło prowadzić ostrzał naziemny jak i przeciwlotniczy. Jak na swoje czasy TG wyróżniał się wśród konstrukcji radzieckich jak i zachodnich, nie tylko wyglądem ale i technologicznie. Czołg montowany za pomocą spawu a nie nitów, dysponował mocnym uzbrojeniem, działo 76,2 mm, działko 37 mm i 3 CKMy Maksim, zamontowane w głównej wieży, oraz dwa CKMy DT zamontowane w korpusie czołgu. Zawieszenie składało się z 10 dużych kół nośnych amortyzowanych przez wertykalne sprężyny, 8 mniejszych podtrzymujących gąsienice i 4 kół napędowych. Silnik M6 zastąpiono silnikiem konstrukcji E. Grotte o mocy 300 km, załoga czołgu składała się z 5 osób.

Czołg TG bez gąsienic
Czołg TG bez gąsienic

Pierwsze testy czołgu przeprowadzono jesienią 1931 r. Podczas prób czołg rozwijał prędkość 34 km/h, dysponował dobra zwrotnością a zastosowanie wspomagania spowodowało o wiele prostsze kierowaniem. Lecz nie wszystko działało dobrze, podczas popsuł się układ wspomagania pneumatycznego, mała przestrzeń w wieży uniemożliwiała jednoczesne strzelanie z działa 76.2 mm o CKMów. Inne drobne usterki to problem z hamulcami i gąsienicami.
W październiku 1931r. Powstałą konisia która miała rozpatrzeć dalsze losy czołgu TG. Pomimo tego że czołg był konstrukcją wyprzedzającą swoje czasy oraz tego że usterki można było naprawić, głównym problemem, były koszta produkcji, które wyniosły 500 tyś. rubli, dla porównania koszt jednego BT-2 wynosił 60 tyś. rubli. Komisia postanowiła ostatecznie odsunąć E. Grotte od dalszych prac nad czołgiem.

Dalsze prace nad czołgiem TG przejęło biuro konstrukcyjne Barakowa. Po ostatecznych testach TG był przerzucony do zakładów „Bolszewik” planowano użyć czołg w paradzie na placu czerwonym. Ostatecznie na początku 1934 r. postanowiono przetransportować TG do pod Moskiewskiej Kubinki.

Czołg średni TA-1

W 1931 na bazie prowadzonych prac przez E. Grotte, prowadzono pracę nad czołgiem manewrowym oznaczonym jako T-1001 lub TA-1. Za projekt tego czołgu odpowiadał inż. W. Asafov. TA-1 miał być uzbrojony w działo 76,2 mm, działko 37 mm i 3 CKMy. Główne zmiany miały zostać wprowadzone w zawieszeniu i silniku. Czołg miał zostać wyposażony w nowe zawieszenie, konstrukcji Christi. Początkowo zakładano użycie silnika „Liberty” lecz później postanowiono wykorzystać wdrążany wówczas silnik licencyjny BMW-IV. Czołg miał ważyć 18,5 ton i rozwijać prędkość do 50 km/h.

Szkic czołgu TA-1
Szkic czołgu TA-1

Czołg średni TA-2

Już podczas prac projektowych TA-1, postanowiono zastosować zawieszenie Christie kołowo gąsienicowe, projekt czołgu przemianowano na TA-2. Czołg zachował większość założeń pierwowzoru, planowano dodanie bocznych CKMów, zastosować sześć kół nośnych, oraz opuszczanym hydraulicznie podwójnym kołem wspomagającym w trudnym terenie. Przy wadzę 27 ton, czołg miał rozwijać prędkość na kołach do 80 km/h i 50 km/h z założonymi gąsienicami.

Szkic czołgu TA-2
Szkic czołgu TA-2
Czołg średni T-3

Pomimo tego że pracę nad czołgami trwały jedynie na papierze, to wciąż występowały błędy, skłoniło to do rozpoczęciem prac nad nową ulepszoną wersją T-3. Czołg ten przy zakładanej wadze 32 ton został zaklasyfikowany jako pozycyjny. Czołg zachował zawieszenie kolowo gąsienicowe, lecz został wydłużono do 8 metrów. Planowano zastosować jedną wieże w której zamontowano by, już znane z poprzednich wersji działo 76,2 mm i działko 37 mm, CKMy Maxima miały zostać zastąpione przez DT.
T-3 miał zostać wyposażony w hermetyczną kabinę i system przeciw-gazowy, radiostacje dalekiego zasięgu. Czołg miał rozwijać prędkość na kolach do 70 km/h, na gąsienicach do 45 km/h. Czołg T-3 był jednym z kandydatów do seryjnej produkcji lecz ostatecznie wygrał czołg T-35.

Szkic czołgu T-3
Szkic czołgu T-3
Super ciężki czołg TG

W marcu 1931 r. E. Grotte zaprezentował plan budowy super ciężkiego czołgu o masie 1000 ton. Z uzbrojeniem umieszczonym w sześciu wieżach. Czołg miał być uzbrojony w 2 działa okrętowe 304 mm, 2 działa 152 mm, działo 76,2 mm i 4 działa 45 mm. Załoga tego monstrum miała składać się z 40 osób. Opancerzenie do 300 mm, kilka silników o łącznej mocy 24000 km, miało rozpędzić giganta do 60 km/h. zawieszenie hydrauliczne z potrójną gąsienicą. Plan czołgu został odrzucony z powodu zbyt dużych kosztów i skomplikowania projektu.

Prawdopodobny wygład czołgu
Prawdopodobny wygład czołgu
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy M-6-300, 12-cylindrowy o mocy 300 km -TG
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
5-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane -TG
Przednia płyta:
44 mm -TG
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
34 km/h -TG
Zasięg max:
150 km -TG
Pokonywanie rowów:
3 m -TG
Pokonywanie ścian:
1 m -TG
Kąt podjazdu:
35o -TG
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76 mm PS-19 -TG
Dodatkowe:
działko 37 mm PS-22, 2 CKMy DT, 3 CKMy 7,62 mm Maxim -TG
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,5 m -TG
Szerokość:
3 m -TG
Wysokość:
2,84 m -TG
Masa:
28,3 t -TG
***