Pancerium na facebook

Czołgi Darenkova


N. Darenkov był wynalazcą zapaleńcem, pracującym w zakładach „Izhorsky” znany był z tego że proponował plany konstrukcji najróżniejszej broni, promując swoje wynalazki jako nie zawodne i bardzo tanie w produkcji. Zimą 1929 r. na podstawie jego planu rozpoczęto pracę nad nowym czołgiem manewrowym oznaczonym jako DPS.

Według początkowego planu do końca 1930 r. miało powstać 6 czołgów DPS. Lecz już podczas budowy pierwszego prototypy zredukowano ilość zamówionych czołgów do dwóch. Czołg DPS w 1930 r. oznaczony jako D-4, zrobił wielkie wrażenie na wojskowych, głównym atutem była możliwość poruszanie się pojazdu za pomocą kół, gąsienice lub po torach kolejowych co znacznie upraszczało późniejszy transport tego czołgu.

Czołg D-4
Czołg D-4

Początkowo waga czołgu miała wynosić 12 ton, wyprodukowany prototyp ważył 20 ton. Czołg miał zostać wyposażony w 2 silniki każdy o mocy 100 KM lub dwa silniki „Herkules” każdy o mocy 106 km. Znaczny wzrost wagi spowodował nie możność poruszania się na kołach, powstał problem z osiągnięciem szybkości do 35 km/h. Konstruktor przeprowadził szereg testów z wodowaniem czołgu lecz rezultaty były mierne. Początkowo czołg miał zostać wyposażony w trzy wieży, pierwszą uzbrojona w działo 45 mm i dwie wieże mniejsze każda uzbrojona w CKM 7,62 mm, oraz dwa CKMy w korpusie. Niestety przekroczenie wagi pojazdu wymusiło usunięcie jednej z wież pomocniczych.

Zawieszenie składało się z 6 dużych kół nośnych amortyzowanych przez pół-eliptyczne resory. Po bokach z przodu i tyłu znajdowały się koła, poruszanie na kolach nie było możliwe z powodu dużej wagi pojazdu. Czołg był składany z płyt stalowych o grubość od 8 do 20 mm, płyty montowano za pomocą nitów. Po nieudanej probie podczas testów D-4, konstruktor skoncentrował pracę nad ulepszoną wersją czołgu oznaczoną jako D-5.

Czołg D-4 zmiana trakcji
Czołg D-4 zmiana trakcji

Nowy czołg miał zostać pozbawiony możliwości poruszania się na kołach, gdyż już D-4 ważył ponad 25 ton, silniki „Herkules” miały zostać zastąpione mocnym silnikiem M-17 500 KM z chłodzeniem zapożyczonym z czołgu „Christie”. Trzech wieżowy wariant został zastąpiony dwiema dużymi wieżami każda uzbrojona w działo 76,2 mm. Ciekawostką w uzbrojeniu była możliwość chowania dział przed przekroczeniem przeszkód wodnych. Opancerzenie też miało zostać wzmocnione do 35 mm na przodzie czołgu.
Lecz z braku funduszy pracę zostały wstrzymane na czas rozpatrzenia projektu przez komisji która miała zweryfikować opłacalność budowy nowych czołgów D-4, D-5 i przyszłościowego konceptu D-38. Ostatecznie komisja doszła do wniosku o dużych zaniedbaniach ze strony konstruktora i projekt czołgu D-5 jak i pozostałych maszyn został anulowany.

Dane Techniczne
Napęd:
(2 silniki benzynowe Herkules o lącznej mocy 212 km -D-4)
(silnik benzynowy M-17 o mocy 500 km -D-5)
Trakcja:
gąsienicowa -oba modele
Transmisja:
mechaniczna -oba modele
Załoga:
6-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -oba modele
Przednia płyta:
(20 mm -D-4)
(35 mm -D-5)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 45 mm -D-4)
(2 działa 76,2 mm -D-5)
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm -D-4
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
25 t -D-4
***