Pancerium na facebook

Czołgi KT-26 i T-46


Lekki czołg KT-26

W 1933 roku rozpoczęto pracę nad następcą czołgu T-26, nowy czołg miał zostać wyposażony w podwozie kołowo-gąsienicowe. W nowym czołgu planowano wykorzystać jak największą ilość części z T-26. Projekt nowego czołgu był opracowywany przez biuro konstruktorskie „NIO BAMM”. Latem 1933 ukończono pracę nad mankietem czołgu oznaczonego jako KT-26. Wygląd nadwozia pozostał praktycznie bez zmian w porównaniu z T-26, opracowano nowe zawieszenie i skrzynie biegów. Podwozie oparte na trzech parach dużych kół nośnych amortyzowanych sprężynami.

Lekki czołg KT-26
Lekki czołg KT-26

Po wstępnych obliczeniach dalszych prac, wykryto wiele błędów w konstrukcji nowego czołgu. Zastosowanie silnika o mocy 90 km, przy szacowanej masie czołgu 10 ton, nie pozwalało na rozwijanie wymaganej prędkości 40 km/h. Spowodowało to wstrzymanie prac, już na etapie budowy prototypu.

Lekki czołg T-46

Nad kolejnym czołgiem który miał zostać następca T-26, rozpoczęto pracę w 1933 roku. Podobnie jak w przypadku KT-26 zakładano użycie jak największej ilości części z T-26. Nad projektem czuwałi inż. V. Simskij i S. Ginsburg. Nowy czołg miał zostać wyposażony w silnik diesla DT-4 lub silnik benzynowy MT-4 o mocy 200 km.

Prototyp czołgu T-46
Prototyp czołgu T-46

Czołg oznaczono jako T-46. Był większy od T-26, lecz miał podobną budowę w wieży można było zamontować działo 45 mm lub 76 mm. Pierwszy prototyp został ukończony w 1935 roku. Czołg ważył więcej niż zakładane 10 ton. Praktycznie od razu rozpoczęto pracę nad lżejszym prototypem.

Nowy prototyp oznaczony jako T-46-1 o dopuszczalnym tonażu 14-15 ton. Pracę nad prototypem ukończono jesienią 1936 roku. Po testach czołg trafił do produkcji seryjnej w fabryce Nr. 174. Zakładany tonaż został przekroczony i T-46 ważył ponad 17 ton, głównie z powodu zastosowania mocniejszego silnika MT-5 o mocy 300 km oraz zastosowania grubszego pancerza. Czołg otrzymał dosyć mocne uzbrojenie jak na tam te czasy: działo 76 mm, 3 CKMy 7,62 mm DT, i miotacz ognia. W podwoziu zastosowano czterech duże pary kół nośnych, amortyzowanych sprężynowo. Pierwsza para służyła do skręcania, tylna była napędowa podczas poruszania się tylko na kołach.

Prototyp czołgu T-46-1
Prototyp czołgu T-46-1

W listopadzie i grudniu 1936 roku wyprodukowano cztery czołgi T-46-1. Dalsze testy seryjnych czołgów T-46-1 wykazały lepsze osiągi na kołach jak i gąsienicach w porównaniu z czołgami BT. Również testy poligonowe dowiodły wyższość nowych czołgów. Lecz problem polegał w tym że produkcja T-46 była bardziej kosztowna niż modyfikacja istniejących T-26. Ostatecznie produkcja nowych T-46 została wstrzymana, cztery wyprodukowane T-46 były w użyciu prawdopodobnie nawet w latach II Wojny Światowej.

Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy T-26, 4-cylindrowy o mocy 90 km -KT-26)

(silnik benzynowy MT-4, 8-cylindrowy o mocy 200 km -T-46)

(silnik benzynowy MT-5, 8-cylindrowy o mocy 330 km -T-46-1)
Trakcja:
gąsienicowo-kołowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(3 osobowa -KT-26, T-46)

(4 osobowa -T-46-1)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
420 l -T-46
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane -wszystkie
Przednia płyta:
(15 mm -KT-26,T-46-1)

(14 mm -T-46)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(na kołach 72 km/h, na gąsienicach 48 km/h -T-46)

(na kołach 80 km/h, na gąsienicach 58 km/h -T-46-1)
Zasięg max:
(200 km -T-46)

(220 km -T-46-1)
Pokonywanie rowów:
2 m -T-46
Pokonywanie ścian:
0,80 m -T-46
Kąt podjazdu:
(35o -T-46)

(40o -T-46-1)
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 45 mm lub 76 mm -T-46
Dodatkowe:
3 CKMy 7,62 mm DT i miotacz ognia
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4,62 m -KT-26)

(5,73 m -T-46)
Szerokość:
(2,24 m -KT-26)

(2,74 -T-46)
Wysokość:
(2,22 m -KT-26)

(2,49 m -T-46)
Masa:
(8,40 t -KT-26)

(15 t -T-46)

(17,50 t -T-46-1)
***