Pancerium na facebook

Lekki czołg MS-1


Prototyp czołgu T-16

W 1926 rozpoczęto pracę nad wdrożeniem seryjnie produkowanego czołgu w ZSRR. Początkowo rozważano bazowanie na francuskim czołgu lekkim Renault FT-17, lecz włoski odpowiednik tego czołgu fiat 3000 ostatecznie został wybrany jako model bazowy. Nowy pojazd miał być uzbrojony zarówno w działko jak i CKM, masę miała wynosić 5 ton, pojazd miał zostać wyposażony w silnik o mocy 35 KM.

Prototyp czołg T-16
Prototyp czołg T-16

Produkcje prototypu oznaczanego jako T-16 rozpoczęto w zakładach „Bolszewik” pierwszy czołg został wyprodukowany w marcu 1927. Testy wykazały błędy techniczne w budowie silnika oraz układu napędowego. Czołg został przebudowany, dodano jedno koło nośne, podwozie zostało wydłużone, poprawiono usterki w silniku i układzie napędowym.
Drugie testy poprawiony czołg przeszedł pomyślnie, testy prowadzono w Leningradzie oraz Moskwie pod koniec maja 1927.

Czołg T-16 podczas testów
Czołg T-16 podczas testów

Czołg został opancerzony płytami walcowanymi montowanymi za pomocą nitów. Pancerz o grubości od 16 do 18 mm. Do ulepszenia stabilności jazdy w trudnym terenie, czołg wyposażono w „ogon” znany z podobnych konstrukcji zachodnich.
Zawieszenie składało się z 14 kół nośnych, 8 kół podtrzymujących gąsienice, amortyzatory sprężynowe.

Czołg wyposażono w silnik benzynowy 4 cylindrowy skonstruowany przez inż. A. Mikulina. W sześciu bryłowej wieży zamontowano działko 37mm oraz CKM 7,62 mm.
Przebudowany czołg nazwano „Malyj tank soprovazhdenia – Mały czołg wsparcia T-18” ostatecznie wersje seryjną nazwano MS-1. W lutym 1928 rozpoczęto produkcje seryjną tego czołgu w zakładach „Bolszewik” z trudem wyprodukowano 96 maszyn do 1929, później produkcje rozpoczęto w zakładach „Motovilizhinskich” z pomocą których do 1930 r. przyśpieszono produkcję, całkowita ilość MS-1 osiągnęła 300 maszyn.
Późniejsze serie produkcyjne MS-2 i MS-3 nieznacznie różniły się od swojego pierwowzory, głównie zmianami w konstrukcji, MS-3 był wyposażony w silnik o mocy 40 KM.

Czołg T-20
Czołg T-20

W 1929 rozpoczęto pracę nad modernizacją MS-1 (T-18) nowy pojazd oznaczono jako T-20 lub T-18 ulepszony. Pojazd miał zostać wyposażony w mocniejszy silnik o mocy 60 KM, działko 45 mm, zwiększony zbiornik paliwa z 110 do 160 l.
W marcu 1930 wyprodukowano pierwszy T-20, czołg został odchudzony ze zbędnych części wyposażono go w silnik o mocy 57 KM. Pierwsze 15 czołgów T-20 miało być wyprodukowanych do listopada 1930, lecz przestoje i brak materiałów ostatecznie spowodowały przerwanie prac nad T-20.

Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy 4-cylindrowy o mocy 35 KM -MS-1, MS-2)
6-cylindrowy o mocy 40 KM -MS-3
6-cylindrowy o mocy 60 KM -T-20
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
2-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
110 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -MS-1, MS-2, MS-3
Przednia płyta:
18 mm -MS-1, MS-2, MS-3
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
17,5 km/h
Zasięg max:
100 km -MS-1
Pokonywanie rowów:
1,5 m
Pokonywanie ścian:
0,5 m
Kąt podjazdu:
35o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 37mm -wszystkie
Dodatkowe:
CKM 7,62mm -wszystkie
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,4 m z ogonem -MS-1, MS-2, MS-3
Szerokość:
1,76 m -MS-1, MS-2, MS-3
Wysokość:
2,1 m -MS-1, MS-2, MS-3
Masa:
5,3 t -MS-1, MS-2, MS-3
***