Pancerium na facebook

Lekki czołg T-26


W 1930 roku kupiono kilka Brytyjskich czołgów, Vickers 6-ton. W ZSRR czołg został oznaczony jako B-26 w 1931 r. odbyło się pokazowa próba poligonowa. Czołg Vickers 6-ton był konstrukcją bardzo udaną, wyróżniał się możliwościami trakcyjnymi na tle ówczesnych czołgów. Pokaz zakończył się pomyślnie i czołg został przyjęty na uzbrojenie.
By obniżyć koszta zakupu nowych czołgów postanowiono skopiować rozwiązania techniczne z czołgu B-26 i zastosować je w czołgu T-19, tak by nowy czołg mógł być produkowany w ZSRR. Ostatecznie czołg hybryda został przyjęty na wyposażenie w 1931 roku i oznaczony jako T-26.

czołg T-26 prototyp
czołg T-26 prototyp

Lekki czołg T-26 dwuwieżowy

Początkowo czołg został rozłożony na części w Stalingradzie, celem poznania jego konstrukcji. Jeden z kadłubów był przerzucony do fabryki „Ordżenikidze” gdzie testowano jego wytrzymałość na ostrzał lekkiej broni palnej, jak i rusznic przeciwpancernych. Same kadłuby miały być konstruowane w fabryce „Izhorski” lecz z gorszej stali niż w oryginalnych Vickersach, było to spowodowane brakiem odpowiedniej technologii metalurgicznej w ZSRR.
Planowano produkcję 500 czołgów do końca 1931, później zmniejszono zamówienie do 300 sztuk, ostatecznie do końca 1931 r. w fabryce „Bolshevik” prowadzono głównie pracę na przygotowaniem do produkcji czołgu jak i tłumaczeniem schematów.
Pierwsze 10 czołgów T-26, zostały wykonane z użyciem dużej ilości części sprowadzanych z zagranicy co spowodowało znaczne podniesienie kosztów produkcji. W 1932 r. zostaje stworzona wieża, skopiowana z oryginału lecz zmodyfikowana tak by można ja było produkować na miejscu. Dopiero w 1933 r. większość problemów technicznych jak i konstrukcyjnych zostanie rozwiązana i czołg będzie produkowany masowo, początkowo w wersji dwu wieżowej.

czołg T-26 dwuwieżowy
czołg T-26 dwuwieżowy

czołg T-26 dowódczy

W 1932 roku pojedynczy egzemplarz czołgu T-26 został zmodyfikowany do przenoszenia radiostacji. Pojazdy te miały być używane przez dowódców, w reszcie czołgów do komunikacji używano flag i rakiet sygnałowych. Do końca 1932 roku zbudowano 10 czołgów T-26 wyposażonych w radiostację. Czołg został przyjęty na uzbrojenie na początku 1933 roku.

czołg T-26 dowódczy
czołg T-26 dowódczy

Lekki czołg T-26 mod. 1933

W 1931 roku gdy trwały prace nad dwu wieżowym czołgiem T-26, postanowiono o wyprodukowaniu wersji T-26 z mocniejszym uzbrojeniem. Jedna z wież została wyposażona w działko 37 mm B-3. Lecz takie rozwiązanie nie było zadowalające, tym bardziej że rozpoczęto pracę nad potężniejszym działem 45 mm, które nie mieściło się w tak malej wieży.

czołg T-26 37 mm
czołg T-26 37 mm

W 1932 roku w fabryce „Izhorski” prowadzono pracę nad skonstruowaniem wieży na bazie istniejących planów z T-19. Wieża ta miała być uzbrojona w działo 45 mm 20-K i CKM DT 7,62 mm. Pracę nad nowym działem 45 mm potrwają do 1933 roku, lecz dopiero w 1934 działo zostanie dopuszczone do masowej produkcji i stanie się podstawowym uzbrojeniem na czołgach T-26.

czołg T-26 mod. 1933
czołg T-26 mod. 1933
Lekki czołg T-26 mod. 1936

Na początku 1936 pracę nad czołgami kolowo gąsienicowymi były co raz bardziej spychane na bok ze względu na zbyt skomplikowaną budowę jak i koszta produkcyjne. Postanowiono skupić się na sprawdzonych konstrukcjach i je unowocześnić.
Zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa, wydłużając zasięg czołgu do 240 km, kadłuby były składane z płyt spawanych. Wieża została wyposażona w dodatkowy CKM 7,62 mm DT umożliwiający prowadzenie ostrzału przeciwlotniczego. Nad działem zamontowano dwa reflektory, które były montowane na T-26 do 1939 roku na co piątym czołgu.
Zmodyfikowano również gąsienice, wykonane je z lepszego i lżejszego stopu stali. Silnik również uległ modyfikacji podniesiono jego moc do 105 km, lecz zastosowano kiepskie materiały, co potem spowodowało do wycofania pierwszej partii czołgów. Moc silnika została zredukowana do 97 km. Czołg T-26 był produkowany do 1939 roku z wieloma modyfikacjami.

czołg T-26 mod. 1936
czołg T-26 mod. 1936
Lekki czołg TMM

W tym samym czasie gdy prowadzono prace na czołgiem T-26m inne biuro konstrukcyjne tworzyło bardzo podobny czołg, na wypadek gdyby projekt T-26 był by nieudany. Czołg był wyposażony w dwie wieże i dodatkowy otwór powalający do prowadzenia ognia z wewnątrz pojazdu.

czołg TMM-1
czołg TMM-1

W 1931 zbudowano prototyp czołgu TMM-1, drugi prototyp TMM-2 miał być zbudowany do końca 1931 roku. W 1932 odbyły się pierwsze próby poligonowe tych czołgów. Prototyp czołgu TMM-2 okazał się mieć lepsze możliwości trakcyjne niż T-26 i oryginalny Vivkers 6-ton. W 1932 pracę nad konstrukcją T-26 były już bardzo zaawansowane co sprawiło że projekt czołgu TMM przestał być potrzebny i został anulowany.

czołg TMM-2
czołg TMM-2
Lekki czołg T-34

Problem z produkcją czołgów T-26 skłonił do rozpoczęcia prac nad czołgiem, który był by prostszy w produkcji a przede wszystkim można by było w nim zaadoptować jak najwięcej istniejących części produkowanych w ZSRR i rozpocząć produkcję w fabrykach samochodowych. Pracę nad nowym czołgiem rozpoczęto pod koniec 1931 roku, zakładano że pojazd będzie ważyć do 4 ton i będzie napędzany silnikiem AMO-ZIS o mocy 63 km. Drewniany model był zrobiony w 1932 roku, same pracę nad czołgiem były przerzucone do nowej fabryki „Specmashtrest” tam też projekt był pod nadzorem S. Ginsberga. Prototyp T-34 był zrobiony pod koniec 1932 roku, czołg został skonstruowany według wytycznych, jedynie jego waga wzrosła do 4,2 tony. Opancerzenie czołgu wykonano z płyt stalowych o grubości od 4 do 10 mm. Pojazd został wyposażony w silnik ZIS-5 oraz użyto transmisję z czołgu T-32.

czołg T-34
czołg T-34

Czołg został wyposażony w wieże uzbrojoną w pojedynczy CKM 7,62 mm, wieża pochodziła z pływającego czołgu T-37. Podwozie czołgu opierało się na kołach pogrupowanych w dwie pary z każdego boku z amortyzatorami sprężynowymi. Skonstruowano dwa prototypy różnice się jedenyni wyposażeniem, które przetestowano w 1932 roku. Czołg przeszedł testy pomyślnie miał lepsze możliwości trakcyjne niż T-26 a co najważniejsze był zbudowany z części dostępnych w ZSRR co czyniło go bardzo opłacalnym w produkcji jedynie jego uzbrojenie było największym minusem.

czołg T-34 mod.
czołg T-34 mod.

Dlatego też w 1933 roku, rozpoczęto pracę nad modernizacją uzbrojenia w czołgu T-34. Początkowo zakładano użycie cięższego CKMu, potem o zaprojektowaniu nowego działka które to zostało zaaprobowane. BY nowe uzbrojenie mogło być zamontowane na czołgu potrzebna była do tego nowa wieża, większa umożliwiająca pomieszczenie większej broni. Z braku nowej wieży, postanowiono zmodyfikować istniejącą i na razie wyposażyć ją w makietę działka gdyż prawdziwe nie było jeszcze gotowe. Tak czołg został odstawiony w oczekiwaniach na nowe uzbrojenie aż do 1934 kiedy to postanowiono o wstrzymaniu dalszych prac.

Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy B-26, 4-cylindrowy o mocy 85 km -T-26 2w)
(silnik benzynowy Herkules, 6-cylindrowy o mocy 94 km -TMM-1/2)
(silnik benzynowy AMO-5, 6-cylindrowy o mocy 70 km -T-34)
(silnik benzynowy T-26, 4-cylindrowy o mocy 90 km -T-26)
(silnik benzynowy T-26, 4-cylindrowy o mocy 97 km -T-26 mod. 1936)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(3 osobowa -T-26)
(4 osobowa -TMM-1)
(3 osobowa -TMM-2)
(2 osobowa -T-34)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(182 l -T-26 2w)
(350 l -TMM-1/2)
(130 l -T-34)
(196 l -T-26 mod. 1933)
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
(13 mm -T-26 1w)
(20 mm -TMM-1/2)
(10 mm -T-34)
(15 mm -T-26 mod. 1933)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(31 km/h -T-26)
(25 km/h -TMM-1/2)
(45 km/h -T-34)
Zasięg max:
(130 km -T-26, TMM-1/2)
(180 km -T-34)
(240 km T-26 mod. 1936)
Pokonywanie rowów:
(2 m -T-26)
(1,5 m -T-34)
Pokonywanie ścian:
(0,75 m -T-26)
(0,5 m -T-34)
Kąt podjazdu:
(32o -T-26 2w)
(33o -T-34)
(35o -T-26)
Uzbrojenie
Podstawowe:
2 CKMy DT 7,62 mm lub 1 działko hotchkiss 37 mm i CKM DT 7,62 mm -T-26 2w)
(CKM DT 7,62 mm -TMM-1)
(działko hotchkiss 37 mm -TMM-2)
(działko 20 mm -T-34)
(działo 20k 45 mm -T-26 mod. 1936)
Dodatkowe:
CKM DT 7,62 mm -TMM-2, T-34, T-26 mod. 1936
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4,60 m -T-26 2W, TMM-1)
(4,27 m -TMM-2)
(3,60 m -T-34)
(4,62 m -T-26 mod. 1936)
Szerokość:
(2,44 m -T-26 2W)
(2,53 m -TMM-1/2)
(1,98 m -T-34)
(2,24 m -T-26 mod. 1936)
Wysokość:
(2,19 m -T-26 2W)
(2 m -TMM-1)
(1,9 m -TMM-2)
(1,8 m -T-34)
(2,22 m -T-26 mod. 1936)
Masa:
(8,2 t -T-26 2w)
(7,95 t -TMM-1)
(7,60 t -TMM-2)
(4,8 t -T-34)
(9,2 t -T-26 mod. 1936)
***