Pancerium na facebook

Tankietka T-27


W 1930 r. w Wielkiej Brytanii kupiono tankietkę Vickers-Carden-Loyd, na bazie której w 1930 r. Rozpoczęto pracę nad stworzeniem seryjnie produkowanej tankietki. Poczatkowo zakładano budowę pojazdu kołowo-gąsienicowego. Do prac użyto istniejący prototyp tankietki T-25, który miał byc przebudowany na typ tankietki Vickers-Carden-Loyd.
Prototyp oznaczono jako T-25/B-25, pierwszy egzemplarz został zbudowany jesienią 1930 r. w zakładach „Bolszewik”. Korpus tankietki był zbudowany ze stali nie utwardzonej, zastosowano silnik Ford-AA. Do przeprowadzenia testów na prototypie zamontowano zawieszenie i gąsienicę z tankietki Vickers-Carden-Loyd. Testy pokazały że silnik Ford AA, przegrzewa się, jest za mały zapas paliwa oraz bardzo cieńki pancerz 4-7 mm. Wszystkie niedostatki postanowiono poprawić w 1931 natomiast sam prototyp oznaczono jako T-27.

Tankietka T-27
Tankietka T-27

W styczniu 1931 prototyp T-27 był już prawie gotów. Dysponował nowym silnikiem zbudowanym na bazie GAZ-AA o mocy 40 KM, większym zbiornikiem paliwa oraz grubszym pancerzem, sam pojazd został nieznacznie powiększony.
Już przed testami tankietka została przyjęta na uzbrojenie. Silnik został umieszczony po środku, układ napędowy z przodu a załoga z tyłu pojazdu. Korpus tankietki był składany z stalowych płyt mocowanych za pomocą nitów w późniejszych wersjach tankietki płyty spawano. Pojazd uzbrojono w CKM 7,62 mm DT. Pierwsze 45 tankietek wyprodukowano w 1931 potem produkcje przeniesiono do zakładów „nr. 37” i „GAZ” łącznie wyprodukowano 3295 tankietek T-27 w latach 1931-1934.

T-27 podwieszone do TB-3
T-27 podwieszone do TB-3

W 1935 r. podczas manewrów zrzucano z małej wysokości tankietki podwieszone do bombowca TB-3. Tankietki zawieszano za pomocą mechanizmu opracowanego przez konstruktora A. F. Krawcewa. Tankietka T-27 była używana jeszcze w 1941 r. głównie do ochrony tyłów. Podczas walk na terenie ZSRR tankietka była bardzo łatwą zdobyczą dla niemieckich strzelb przeciw pancernych nie mówiąc już o działach.

Tankietka T-27 37 mm

W 1931 r. Kilka tankietek T-27 zostało uzbrojonych w działko 37 mm Hotchkiss oraz CKM 7,62 mm DT.

Tankietka T-27 37 mm
Tankietka T-27 37 mm

Tankietka T-27 76 mm

W 1934 r. w zakładach „Krasnyj Putilovec” wyprodukowano jedną eksperymentalną tankietkę, wyposażoną w haubice 76 mm. Tego typu tankietki miały działać parami jedna uzbrojona w haubice druga transportująca amunicje.

Tankietka T-27 76 mm
Tankietka T-27 76 mm

Inne modyfikację tankietki T-27

W 1932 jedną tankietkę T-27 wyposażono w miotacz ognia, miotacz wyrzucał mieszaninę zapalającą na odległość 25 metrów. W 1935 przystosowano 164 tankietki T-27 do roli mobilnego miotacza ognia. Próbowano używać T-27 do wystrzeliwania pocisków rakietowych, montowanych po bokach pojazdów. Kilka tankietek uszczelniono i prowadzono testy z pokonywaniem przeszkód wodnych.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy GAZ-AA o mocy 40 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
2-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
10 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
42 km/h
Zasięg max:
110 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
CKM 7,62 mm DT lub
działko 37 mm lub
haubica 76 mm lub
miotacz ognia
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
2,6 m
Szerokość:
1,82 m
Wysokość:
1,44 m
Masa:
2,7 t
***