Pancerium na facebook

Tankietki T-17/T-25


Tankietka T-17

Jednym z głównych planów 3-letniej mechanizacji armii, było stworzenie do końca 1930 r. batalionu samobieżnych karabinów maszynowych(później nazywanych tankietki). W 1926 r. Rozpoczęto pracę nad skonstruowaniem takiego pojazdu nazwanego "liliput" – karzeł.<br > Pracę nad nowym pojazdem trwały mozolnie w 1928 zaadoptowano części z nowego czołgu T-16. Do napędzania tankietki zastosowano silnik benzynowy, 2-cylindrowy o mocy 18 KM, zaprojektowany przez inż. A. Mikulina. Kadłub składany z płyt walcowanych, mocowanych nitami. Grubość pancerza wahała się od 7 do 14 mm.<br > Tankietka otrzymała oznaczenie T-17, w tylnej części nadwozia mieścił się przedział kierowcy który jednocześnie obsługiwał CKM 6,5mm. Podczas prac rozwojowych, na jednym z pojazdów zamontowano działko 37 mm, lecz zrezygnowano z takiego uzbrojenia.<br > Pierwszy prototyp T-17 wyprodukowano jesienią 1929 r. drugi pojazd skonstruowano kilka miesięcy później. Testy tankietki wykazały lepszą mobilność w porównaniu z czołgiem T-18, lecz największym brakiem tankietki była jedno osobowa załoga. Dlatego ostatecznie T-17 miał posłużyć jako baza rozwojowa dla skonstruowania tankietki 2-osobowej.

Tankietka T-17
Tankietka T-17

Tankietka T-21

Na bazie tankietki T-17 w 1929-1930 r. stworzono plany konstrukcji nowej tankietki 2-osobowej nazwanej T-21. Pojazd ten miał dysponować silnikiem benzynowym o mocy 20 KM, mieć pancerz do 13 mm. W T-21 planowano wykorzystania części zawieszenia z czołgu T-18 oraz układu napędowego z poprzedniej tankietki T-17. Lecz już podczas prac projektowych, było widać że pojazd nie sprosta wymaganiom stawianym przez wojsko. Ostatecznie projekt porzucono.

Tankietka T-21
Tankietka T-21

Tankietka T-22/T-23

W latach 1929-1930, prowadzono pracę nad dwiema tankietkami 2-osobowymi T-22 i T23. Pojazdy te różniły się głównie zastosowanymi w nich silnikami, T-22 dysponował silnikiem benzynowym 4-cylindrowym specjalnie zaprojektowanym dla tego pojazdu, natomiast w T-23 zastosowano silnik z czołgu T-20.
Ostatecznie zdecydowano na skoncentrowaniu prac nad modelem T-23. Pierwszy prototyp T-23 był zrobiony z żelaza nie utwardzonego, zastosowano w nim silnik z czołu T-18, później zastosowano silnik z czołgu T-20.
Pracę nad tankietkami prowadzono w zakładach „WATO” podczas których kilkakrotnie przebudowywano kadłub i ostateczna wersja różniła się od prototypu. Zastosowano nowe koła i gąsienice, kadłub wydłużono o 30 cm. Testy tankietka przeszła pomyślnie, natomiast problem polegał na tym że produkcja tankietki kosztowała tyle samo co produkcja czołgu T-18, ostatecznie to spowodowało przerwanie prac nad T-23.

Tankietka T-22/T-23
Tankietka T-22/T-23
Tankietka T-25

Jesienią 1929 r. rozpoczęto pracę nad stworzeniem tankietki z podwoziem kołowo-gąsienicowym. Planowano wyposażenie nowej tankietki oznaczonej jako T-25 w silnik o mocy 40-60 KM, uzbrojonej w albo w CKM 7,62 mm umieszczony w obrotowej wieży lub działko 37 mm w kadłubie, pojazd miał rozwijać prędkość do 60 km/h i ważyć do 3,5 ton. W tamtym czasie żadna z istniejących tankietek T-17-T23 jak i planowana do kupienia tankietka brytyjska Carden-loyd nie spełniała stawianych wymagań. Dlatego postanowiono przeprowadzić konkurs na konstrukcje nowej tankietki.
Początkowo do prac przystąpiły grupa inżynierska „NAMI” ze swoim pojazdem kołowo-gąsienicowym w którym zastosowano hydrauliczne koła opuszczane. Później do konkursu przystąpił inż. V. Simskij z projektem tankietki opartej na podwoziu znanym z amerykańskich czołgów Christie.
Ostatecznie do produkcji miał trafić drugi modeł tankietki T-25, wyposażony w silnik 40 lub 70 KM pojazd miał osiągać 45 km/h lub 52 km/h na gąsienicach natomiast na kołach od 65 km/h do 75 km/h zależnie od zastosowanego silnika. Produkcja miała rozpocząć się w 1931 r. lecz pracę nad pojazdem były wstrzymane aż do 1932 r. gdy ostatecznie projekt został anulowany z powody zbyt dużych kosztów.

Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy 2-cylindrowy o mocy 18 KM -T-17)
(silnik benzynowy o mocy 20 KM -T-21)
(silnik benzynowy o mocy 40 KM -T-23)
(silnik benzynowy o mocy 40 KM lub 70 KM -T-25)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(1 osobowa -T-17)
(2 osobowa -T-21/T-25)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty -T-17)
(stalowe płyty -T-21)
Przednia płyta:
(14 mm -T-17)
(13 mm -T-21)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(17 km/h -T-17)
(40 km/h -T-23)
(45-52 km/h na gąsienicach -T-25)
65-75 km/h na kołach -T-25)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(CKM 6,5 mm -T-17)
(CKM 7,62 mm -T-21/T-25)
(działko 37 mm -T-25)
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
3,6 m -T-17
Szerokość:
1,18 m -T-17
Wysokość:
1,37 m -T-17
Masa:
(1,9 t -T-17)
(3,5 t -T-25)
***