Pancerium na facebook

Czołgi artyleryjskie


Projekt „Putilovec”

Pomimo tego że SU-1 był udaną konstrukcją, bardziej faworyzowano projekt działa szturmowego fabryki „Krasnyj Putilovec”. W 1932 roku biuro konstruktorskie tej że fabryki zaprezentowało własny projekt działa szturmowego na bazie czołgu T-26. Projekt różnił się od poprzedniego zastosowaniem dużej obrotowej wieży, uzbrojonej w działo 76,2 mm L-5 i CKM 7,62 mm DT. Szacowano że maksymalny zasięg działa wyniesie 11000 m.
Zapas amunicji miał wystarczyć do około 68 strzałów. Wieża która otrzymała fabryczny indeks A-39, miała napęd elektryczny z możliwością obracania ręcznego. Rozważano również uzbrojenie pojazdu w przyszłościowe działo L-6.
Załoga miała składać się z trzech osób. Pomimo pozytywnego rozpatrzenia projektu nowego działa szturmowego, do produkcji prototypu nie doszło, projekt pozostał na papierze.

Projekt „Putilovec”
Projekt „Putilovec”

Czołg artyleryjski T-26-4

Na bazie zdobytego doświadczenia z działem SU-1 w latach 1932-1933 rozpoczęto pracę nad stworzeniem czołgu artyleryjskiego na bazie T-26. Czołg otrzymał wieże A-43 która była konstrukcją spawaną. Głównym uzbrojeniem czołgu, była armata 76 mm wz 1927. Pierwsze testy wykazały duże wady konstrukcyjne zarówno wieży jak i armaty.

Po pracach naprawczych, wieże przezbrojono w działo 76,2 mm KT wz. 1927/32. Wieża została lekko zmieniona, lecz wciąż znacznym problemem była mała przestrzeń w samej wieży. Po kolejnych testach wykryto dodatkowe błędy w konstrukcji wieży. Zamontowany CKM w wieży był bardzo trudny w obsłudze głównie za sprawą ciasnoty w wieży. Wieża nie została wyposażona w wentylację co uniemożliwiało prowadzenia ostrzału z zamkniętymi włazami. Statecznie pracę z wieżą A-43 zostały wstrzymane.

Następna wieża została skonstruowana w fabryce „Voroshylov”, konstrukcja otrzymała fabryczny indeks KT-26. W tej wieży poprawiono błędy znane z A-43 i w 1933 roku, zamówiono 5 czołgów artyleryjskich, oznaczonych jako T-26-KT później nazwanych T-26-4. Również próbowano uzbroić czołg w działo 76,2 mm PS-3 lecz podczas testów doszło do uszkodzenia wieży która wymagała naprawy. Pomimo tego że czołg T-26-4 otrzymał zielone światło, jego produkcja była wstrzymana aż do 1934 roku. Jesienią 1934 r. pięć czołgów artyleryjskich T-26-4 zostało ukończonych i przydzielonych do dalszych testów poligonowych. Podczas ćwiczeń w jednym z tych czołgów doszło do awarii działa. Następne zamówienie na kolejne 9 czołgów T-26-4 zostało anulowane. Skonstruowane czołgi artyleryjskie pozostały w użyciu.

Czołg artyleryjski T-26-4
Czołg artyleryjski T-26-4

Czołg artyleryjski D-38

Była to modyfikacja czołgu lekkiego BT-2, wyposażona w wieże konstrukcji inż. N. A. Dyrenkova. Pierwszy prototyp został wyposażony w makietę wieży zrobioną z drewna w której zamontowano działo 76,2 mm wz. 1910. W drugim prototypie działo 76,2 mm zamontowano w kadłubie a wieże uzbrojono w działko 37 mm. Po udanej prezentacji czołgu, wybrano wariant z działem 76,2 mm w wieży. Pracę nad konstrukcją wieży wykonywano w fabryce „Izhorsky”. Podczas testów okazało się że działo 76,2 mm ma zbyt duży odrzut i z dalszymi testami trzeba było czekać na nowe działo 76,2 mm wz. 1927. Dalsze pracę przerzucono na podwozie nowszego czołgu BT-7.

Czołg artyleryjski D-38
Czołg artyleryjski D-38
Czołg artyleryjski BT-7A

Na początku 1935 roku jeden z czołgów BT-7 został wyposażony w wieże od czołgu T-26-4. Eksperymentalny czołg został uzbrojony w działo 76,2 mm KT-28. Czołg otrzymał oznaczenie BT-7A (A – artyleryjski). Natomiast prototyp tego czołgu artyleryjskiego, został ukończony w kwietniu 1935 roku. Po udanych testach, przeprowadzono jeszcze pracę z dopracowaniem pancerza wieży. Od sierpnia do końca 1937 roku wyprodukowano 155 czołgi artyleryjskie BT-7A. Lecz z braku dział KT-28, 33 czołgi BT-7A zostały później uzbrojone w działa 45 mm. Dodatkowym uzbrojeniem był CKM 7,62 mm DT. Później montowano również dodatkowe CKMy na wieży i z tylu wieży. W wersji z radiostacją TK-3 tylny CKM nie był montowany.

Czołg artyleryjski BT-7A
Czołg artyleryjski BT-7A

W 1939 roku, przeprowadzono próby z przezbrojeniem czołgu artyleryjskiego BT-7A w działo 76 mm F-32. Była to próba standaryzacji w uzbrojeniu czołgów. To samo działo miało być montowane na czołgach T-28. Przezbrojono tylko jeden egzemplarz BT-7A, dalsze prace zostały wstrzymane ze względu na zbyt duże koszta modernizacji.

BT-7A z działem F-32
BT-7A z działem F-32
Bez odrzutowy T-26

W 1934 roku, bez odrzutowe działo 76 mm konstrukcji L. N. Kurczevskogo, zamontowano na czołgu T-26. Była to kolejna próba, po nie udanych testach tego działa na podwoziu T-27. W porównaniu do poprzedniego prototypu tym razem udało się w pełni wykorzystać potencjał tego działa. W tym samym roku, przeprowadzono testy które wykazały znaczną poprawę balistyki działa. Lecz nadał były problemy z obsługa samego działa które miało skomplikowana budowę. To i nadal pozostający problem gazów wylotowych, przekreślił dalsze rozwijanie tego projektu.

Bez odrzutowy T-26
Bez odrzutowy T-26
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy 4-cylindrowy, o mocy 90 km -Putilovec)

(silnik benzynowy 12-cylindrowy, o mocy 400 km -D-38)

(silnik benzynowy M-17T, 12-cylindrowy o mocy 500 km -BT-7A)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
3-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(182 l -Putilovec)

(360 l -D-38)

(650 l -BT-7A)
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -Putilovec)

(stalowe płyty spawane -BT-7A)
Przednia płyta:
(13 mm -Putilovec)

(20 mm -BT-7A)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(30 km/h -Putilovec, D-38)

(na kołach 72 km/h, na gąsienicach 51 km/h -BT-7A)
Zasięg max:
200 km -BT-7A
Pokonywanie rowów:
2,40 m -BT-7A
Pokonywanie ścian:
0,75 m -BT-7A
Kąt podjazdu:
40o -BT-7A
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 76,2 mm L-5 -Putilovec)

(działo 76,2 mm wz. 1927 -D-38)

(działo 76,2 mm KT-28 lub F-32 -BT-7A)
Dodatkowe:
(CKM 7,62 mm DT -Putilovec, D-38)

(2-3 CKMy 7,62 mm DT -BT-7A)
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4,60 m -Putilovec)

(5,5 m -D-38)

(5,65 m -BT-7A)
Szerokość:
(2,44 m -Putilovec)

(2,23 m -D-38, BT-7A)
Wysokość:
(2,45 m -Putilovec)

(2,70 m -BT-7A)
Masa:
(8,20 t -Putilovec)

(13,50 t -BT-7A)
***