Pancerium na facebook

SU-1 / AT-1


Działo szturmowe SU-1

W 1931 roku rozpoczęto wspólny radziecko-niemiecki projekt działa szturmowego. Nowy pojazd miał ważyć do 9 ton, załoga 3-4 osoby, uzbrojenie działo 76,2 mm, opancerzenie 10-30 mm, szybkość 30-35 km/h i dysponować zasięgiem operacyjnym do 200 km. Niemiecka firma „Daimler-Benz” dopiero pod koniec 1931 roku zaprezentowała swój projekt, który był znacznie droższy niż planowano.
W między czasie strona radziecka prowadziła pracę nad swoim projektem działa szturmowego na bazie czołgu T-26. Prace trwały w tempie ekspresowym, co odbiło się na jakości pojazdu. Działo szturmowe zostało oznaczone jako SU-1. Prototyp został ukończony jesienią 1932 roku. W pancernej nadbudowie(wykonanej ze stali nie utwardzanej) umieszczono skróconą wersję działa 76,2 mm wz. 1927. Na pierwszym teście poligonowym działo uległo awarii. Po naprawach pojazd wrócił do testów. Tym razem ostrzał był udany do tego stopnia że celność przewyższała możliwość działa polowego. Dodatkowo pojazd przejechał bez żadnej usterki przez 30 km.
Po udanych testach komisja nadzorująca, dała zielone światło seryjnej produkcji SU-1. Lecz do produkcji SU-1 nie doszło, projekt został anulowany.

Działo szturmowe SU-1
Działo szturmowe SU-1

Działo samobieżne AT-1

Pod koniec 1933 roku w fabryce Nr. 185 rozpoczęto pracę nad stworzeniem działa samobieżnego podobnego do czołgu artyleryjskiego T-26-4. Podstawowym założeniem była budowa działa samobieżnego na bazie czołgu T-26. Zaprojektowano dwa warianty działa samobieżnego: pierwsze z pełno obrotową wieżą, drugie z obrotem do 180 stopni.
Pojazd otrzymał oznaczenie AT-1. Zakładano użycie działa 76,2 mm PS-3. W tym samym roku ukończono makietę pojazdu, komisją nadzorująca prace domagała się cięcia kosztów produkcji.

Projekt AT-1
Projekt AT-1

Dla tego też zaprojektowano trzecią wersję pojazdu, tym razem bez wieżowego. Działo zostało zamontowane w pancernej nadbudowie, tam również był zamontowany CKM 7,62 mm DT. Pierwsze testy prototypu przeprowadzono w 1935 roku. AT-1 spisywał się nieźle, nie było problemów technicznych zarówno podczas jazdy jak i ostrzału. Testy balistyczne przewyższyły oczekiwania, gdyż zakładano że maksymalny zasięg działa wyniesie do 8000 m a podczas ostrzału dochodziły do 10500 m.
Na drugim prototypie AT-1 planowano zamontować armatę 76,2 mm L-7 wz. 1902/30. Lecz do przezbrojenia nie doszło z powodu z byt dużych nakładów pracy. Wstępnie zamówiono 10 dział samobieżnych AT-1 na rok 1936. Lecz fabryka Nr. 174 była już przeładowana produkcją czołgów T-26, dlatego też budowę dziesięciu AT-1 przesunięto na rok 1937. Natomiast w 1937 r. główny konstruktor odpowiedzialny za projekt AT-1 P. Siachintov został skazany za „szpiegostwo i sabotaż” co spowodowało lawinowy stop pracy w wielu projektach i również nad AT-1.
Do tego incydentu w fabryce „Izhorsky” wyprodukowano 8 nadwozi a w fabryce Nr. 174 rozpoczęto pracę nad budową pierwszych AT-1. Podczas Fińsko-Radzieckiej wojny jedna z AT-1 została przebudowana na potrzeby przewożenia rannych. Lecz pracę nad tym pojazdem ukończono dopiero po zakończeniu wojny. Projekt AT-1 był jednym z pierwszych dział samobieżnych, któremu nie dane było wejść do produkcji seryjnej.

Działo samobieżne AT-1
Działo samobieżne AT-1
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 4-cylindrowy, o mocy 90 km -oba pojazdy
Trakcja:
gąsienicowa -oba pojazdy
Transmisja:
mechaniczna -oba pojazdy
Załoga:
3-osobowa -oba pojazdy
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
182 l -oba modele
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -oba modele
Przednia płyta:
(13 mm -SU-1)

(15 mm -AT-1)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
30 km/h -oba pojazdy
Zasięg max:
(110 km -SU-1)

(170 km/h -AT-1)
Pokonywanie rowów:
2 m -oba pojazdy
Pokonywanie ścian:
(0,70 m -SU-1)

(0,75 m -AT-1)
Kąt podjazdu:
(32o -SU-1)

(35o -AT-1)
Uzbrojenie
Podstawowe:
(armata 76 mm wz. 1927 -SU-1)

(armata 76 mm PS-3 wz. 1933 -AT-1)
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm DT -AT-1
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,62 m -oba pojazdy
Szerokość:
2,44 m -oba pojazdy
Wysokość:
(2,10 m -SU-1)

(2,30 m -AT-1)
Masa:
(8,05 t -SU-1)

(9,55 -AT-1)
***