Pancerium na facebook

Działa samobieżne SU2/5


Działo samobieżne SU-2

Jako że mobilna artyleria wciąż pozostawała na drugim miejscu po czołgach były próby wykorzystania traktorów rolniczych jako bazy do stworzenia taniej alternatywy działa samobieżnego. Pracę rozpoczęto w fabryce „Bolszewik” jednak szybko się okazało że użycie traktorów nie obędzie się bez ich modyfikacji. Tak powstałe działo samobieżne otrzymało oznaczenie SU-2. Podwozie pochodziło z traktora „kommunar” pojazd został opancerzony stalowymi płytami 6-8 mm.

Traktor kommunar
Traktor kommunar

Opancerzenie chroniło tylko część pojazdu, kabina była całkowicie otwarta. Uzbrojenie składało się z armaty 76,2 mm. Amunicja była transportowana w przyczepie. Testy poligonowe odbyły się na początku 1931 roku. Komisja przeprowadzająca testy uznała że pojazd sprawdza się w roli działa samobieżnego. Lecz z nie znanych przyczyn pracę zostały wstrzymane.

Działo samobieżne SU-2
Działo samobieżne SU-2

Działo samobieżne SU-5

W miedzy czasie trwały pracę nad podobnym działem samobieżnym tylko że uzbrojonym w działo przeciwlotnicze 76,2 mm. Pojazd został oznaczony jako SU-5(nie mylić z SU-5 na bazie podwozia T-26) i tak jak poprzednik był konstruowany w tej samej fabryce. Po udanych testach na wiosną 1932 roku, planowano wyprodukować 12 takich dział samobieżnych.
Lecz działo przeciwlotnicze 76,2 mm wz. 1915 było przeznaczone do innych celów. Dlatego postanowiono o przezbrojenie na potrzeby produkcji seryjnej w działo 76,2 mm wz. 1926. Lecz nowe działo miało o wiele mocniejszy odrzut i wymagało wzmocnienie podwozia.
Jesienią 1932 r. zamówienie na nowe działa zostały wycofane gdyż do produkcji trafiły działa 76,2 mm wz. 1931, montaż których na SU-5 nie był możliwy. Ostatecznie pracę nad działem samobieżnym zostały zatrzymane.

Działo samobieżne SU-5
Działo samobieżne SU-5
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy o mocy 75 km -oba pojazdy
Trakcja:
gąsienicowa -oba pojazdy
Transmisja:
mechaniczna -oba pojazdy
Załoga:
3-osobowa -oba pojazdy
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
380 l -oba pojazdy
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -oba pojazdy
Przednia płyta:
8 mm -oba pojazdy
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
12 km/h -oba pojazdy
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(armata 76,2 mm wz. 1902 -SU-2)

(armata 76,2 mm wz. 1915 -SU-5)
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
4 m -SU-2
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
brak danych
***