Pancerium na facebook

Czołg A-34


Był to czołg który bezpośrednio wyewoluował z wcześniejszego prototypu A-32. Budowę pierwszych prototypów rozpoczęto w 1940 roku. Testy poligonowe pierwszego prototypu A-34 pokazały że czołg ma znacznie lepszą trakcję w porównaniu do czołgów BT natomiast problemem okazała się optyka która musiała być czyszczona co 7-10 minut. Kolejnym problemem było działo 76 mm, w wieży było po prostu za ciasno. Po 250 km przejazdu pierwszy A-34 uległ awarii silnika. Drugi prototyp testowano bez większych problemów technicznych. Dalsze testy prowadzono od lutego do marca 1940 roku.

1-prototyp A-34
1-prototyp A-34

Problem pojawiał się przy jazdach próbnych gdyż wyjeżdżono 1000 km z wymaganych 2000 km które były wymogiem do dalszych prac oraz oficjalnego pokazu w Moskwie wyznaczonego na marzec 1940 roku. Dlatego też postanowiono o przejechaniu brakujących kilometrów bezpośrednio z Charkowa do Moskwy. Przerzut maszyn rozpoczęto 6 marca, dwa prototypy A-34 wraz z dwoma ciągnikami, miały przejechać drogę z Charkowa do Moskwy całą operację przeprowadzano „po cichu”. Czołgi A-34 z kilkoma problemami po drodze ostatecznie dotarły do celu 17 marca. Następnego dnia czołgi zostały zaprezentowane Stalinowi oraz wysoko postawionym wojskowym i członkom rządu. Po udanym pokazie czołgi pomimo krytyki kilku wojskowych spodobały się Stalinowi co zaowocowało dalszymi pracami nad już seryjną wersją czołgu znanego jako T-34.

2-prototyp A-34
2-prototyp A-34

Po oficjalnym pokazie przeprowadzono próby poligonowe, jeden z A-34 został ostrzelany działem 45 mm. Uszkodzeniu uległa wieża ale znajdujący się wewnątrz manekin pozostał w jednym kawałku. Podczas ostrzału pojazd miał włączony silnik który również nie ucierpiał. Ostatecznie po kilku perturbacjach postanowiono o produkcji seryjnej nowego czołgu pod warunkiem że problemy techniczne zostaną rozwiązane. Produkcja miała odbywać się w fabryce nr. 138. W kwietniu 1940 roku czołgi powróciły do Charkowa ogólnie przejechały ponad 3000 km. Początkowy plan produkcyjny zakładał budowę 150 czołgów, później zwiększono zamówienie do 600 maszyn. Seryjny czołg został oznaczony jako T-34.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla B-2, o mocy 500 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
71-TK-3
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
45 mm
Boczne płyty:
40 mm
Tyłna płyta:
40 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
15-45 mm
Osiągi
Prędkość max:
55 km/h
Zasięg max:
220 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76 mm L-11
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,9 m
Szerokość:
3 m
Wysokość:
2,4 m
Masa:
26 t
***