Pancerium na facebook

Projekt A-44


Jeszcze przed rozpoczęciem II Wojny Światowej na terenie ZSRR, w fabryce nr. 92 wyprodukowano działo 57 mm o dużej mocy rażenia celów opancerzonych. Po testach na czołgu T-34 działo zostało rekomendowane do przyjęcia na uzbrojenie, od razu rozpoczęto pracę nad pojazdami tzw. "czołgami przechwytującymi” wyspecjalizowane w zwalczaniu wrogich pojazdów pancernych. Lecz do rozpoczęcia wojny prace pozostały głównie w formie planów.

Szkic czołgu A-44
Szkic czołgu A-44

Jednym z tych czołgów był A-44 z wieżą znajdującą się z tyłu z dużą ilością miejsca co dawało możliwość instalacji nawet działa 107 mm. Konstrukcja czołgu była dosyć oryginalna w przedniej części znajdowała się transmisja wraz z układem sterującym i miejscem dla kierowcy, po środku był silnik z tyłu przedział bojowy. W podwoziu zastosowano siedem kół nośnych na bok maszyny amortyzowanymi drążkami skrętnymi.

Model czołgu A-44
Model czołgu A-44

W zależności od konfiguracji uzbrojenia czołg miał być opancerzany płytami o grubości przód 75-120 mm boki 60-100 mm. W maju 1941 r. ukończono projekt na papierze oraz skonstruowano drewniany model w skali 1:10. Budowę prototypu zaplanowano na 1942 rok. Niestety w raz z rozpoczęciem wojny projekt A-44 został wstrzymany podobnie jak T-34M(A-43).

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2 o mocy 600 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
71TK-3
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
75-120 mm
Boczne płyty:
60-100 mm
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
53-65 km/h
Zasięg max:
250-300 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 57 mm ZIS-4 lub

76,2 mm F-32 lub

107 mm F-42
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm

2 CKMy 12,7 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,4 m
Szerokość:
3,2 m
Wysokość:
2,7 m
Masa:
34 t
***