Pancerium na facebook

Ciężki czołg IS-1


Potrzeba nowych czołgów ciężkich powstała w chwili pojawienia się na froncie nowych czołgów niemieckich Tygrys. Prace na nowymi pojazdami ruszyły w zakładach kirowskich oraz w fabryce Nr. 100. Czołgi już w fazie projektowej zostały nazwane IS skrót od Józef Stalin. Eksperymentalne maszyny zostały oparte na bazie czołgu KV-13. Pierwszy z prototypów IS-1 Obiekt-233 został uzbrojony w działo 76 mm ZiS-5.

Prototyp IS-1
Prototyp IS-1

Drugi prototyp IS-2 Obiekt 234 otrzymał wieże od KV-9 uzbrojoną w haubicę 122 mm U-11.

Prototyp IS-2
Prototyp IS-2

Testy nowych czołgów odbyły się od marca do kwietnia 1943 z pozytywnym zakończeniem. Specjalna komisja powołana na potrzeby nowego projektu oceniała czołgi IS-1 i IS-2 jako o wiele bardziej przyszłościowe niż konkurencyjny czołg KV-1S. Lecz czołgi IS nie były pozbawione wad. Problemy były z silnikiem, skrzynią biegów oraz z zawieszeniem. Czołgi kilkakrotnie ugrzęzły w trudnym terenie.

Prototyp IS-85
Prototyp IS-85

W miedzy czasie w zakładach Kirowskich zaczęto przygotowywać się do produkcji seryjnej nowych czołgów IS. Lecz sytuacja zmieniła się gdy na wiosnę 1943 otrzymano raport o opancerzeniu nowych niemieckich czołgów Tygrys. Najbardziej efektywnym działem które było dostępne okazało się 85 mm 52-k które było wstanie przebić pancerz Tygrysa już z odległości ponad 500 m. Działo było testowane na jednym z prototypów IS-85. Na potrzeby testów skonstruowano również dwa inne działa 85 mm. Jednak pojawił się problem z montowaniem nowego uzbrojenia które wymagało większej wieży.

Prototyp IS Obiekt 237
Prototyp IS Obiekt 237

Nowa wieża i wydłużenie podwozia sprawiło że czołg IS-85 przytył do 44 ton. Nowy prototyp otrzymał indeks Obiekt 237. Latem 1943 r. ukończono prace nad dwoma prototypami ISów. Pierwszy IS Nr.1 uzbrojony w działo S-31 drugi IS Nr.2 uzbrojono w działo D-5T. W lipcu 1943 r. zrobiono testy porównawcze wszystkich ISów z których to i wybrano IS-85 Obiekt 237. Później w sierpniu odbyło się jeszcze kilka testów IS-85 razem z KV-85.

Prototyp IS Obiekt 237
Seryjny IS-1

Następnie czołgi wysłano do Moskwy gdzie je zaprezentowano Stalinowi. W październiku czołg IS-85 został przyjęty na uzbrojenie armii czerwonej. Seryjna produkcja czołgów IS-85(IS-1) rozpoczęła się w listopadzie 1943 roku. Później ten czołg zostanie przemianowany na IS-1 a uzbrojony w działo 122 mm IS-2 ostatecznie wyprze swojego poprzednika z produkcji. Wyprodukowano 107 czołgów IS-1 od 1943 roku.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2IS, 12-cylindrowy o mocy 520 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
10R lub 10RK
Zapas paliwa:
520 l + 300 l w zbiornikach zewnętrznych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 120 mm
Boczne płyty:
90 mm
Tyłna płyta:
60 mm
Górna płyta:
30 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
30-100 mm
Osiągi
Prędkość max:
37 km/h
Zasięg max:
240 km
Pokonywanie rowów:
2,5 m
Pokonywanie ścian:
1 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo S-31 85 mm
Dodatkowe:
3 CKMy 7,62 mm i 1 CKM 12,7 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,56 m
Szerokość:
3 m
Wysokość:
2,7 m
Masa:
44 t
***