Pancerium na facebook

Ciężki czołg IS-2


Na jesień 1943 r. zaczęto pracę nad mocniejszą wersją ISa uzbrojoną w działo 122 mm. Początkowo rozważano że nowy IS będzie uzbrojony w działo 100 mm lub 122 mm a nawet 152 mm. W fabryce Nr.9 prowadzono pracę nad nowym działem 122 mm. Już w październiku czołg IS-122 Obiekt 240 został przyjęty na uzbrojenie. Warto wspomnieć że również skonstruowano działo 100 mm lecz bardziej faworyzowano 122 mm.

Prototyp IS-122(Obiekt 240)
Prototyp IS-122(Obiekt 240)

Szybko zorganizowano pokaz nowego czołgu na poligonie dla członków rządu. Podczas pokazu IS-122 ostrzelał zdobyczny niemiecki czołg Pantera. Podczas tego pokazu działo 122 mm D-5T zamontowano na ISie uległo awarii o mało nie zabijając załogi czołgu. Po tym incydencie wprowadzono korekty w konstrukcji działa.

Hamulec wylotowy typu T
Hamulec wylotowy typu T

Seryjna produkcja czołgów IS-122 rozpoczęła się w grudniu 1943 roku. W styczniu 1944 ukończono ostanie 40 IS-85 później produkcji skupiono na czołgach IS-122. Fabryka Nr.9 rozpoczęła produkcję nowszych dział 122 mm D-25. Później w 1944 r. wprowadzono kilka zmian w konstrukcji działa D-25 oraz skonstruowano nowy celownik. W tym samym roku czołgi IS-85 przemianowano na IS-1 a czołgi IS-122 na IS-2.

Seryjny IS-2
Seryjny IS-2

Dużym problemem w pierwszych seryjnych ISach był przedni pancerz. Ta część opancerzenia często była szczególnie podatna na niemieckie pociski 88 mm. Podczas testów poligonowych jeden z ISów został ostrzelany działem 76 mm ZiS-3. Pociski nie przebiły jego przedniego pancerza ale uszkodziły płyty pancerne co spowodowało oderwanie dużej ilość odłamków wewnątrz maszyny.

Czołg IS-2 z poprawionym nosem
Czołg IS-2 z poprawionym nosem

Próbowano to zaradzić stosując hartowaną stal co jednak było zbyt kosztowne. Problem rozwiązano zastosowując pojedynczą płytę pancerną montowaną pod kątem 60 stopni. Czołgi z t.zw. „poprawionym nosem” były produkowane od lata 1944 roku. Wyprodukowano 4392 czołgów IS-2 od 1943 roku.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2IS, 12-cylindrowy o mocy 520 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
10R lub 10RK
Zapas paliwa:
520 l + 300 l w zbiornikach zewnętrznych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 120 mm
Boczne płyty:
90 mm
Tyłna płyta:
60 mm
Górna płyta:
30 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
30-100 mm
Osiągi
Prędkość max:
37 km/h
Zasięg max:
220 km
Pokonywanie rowów:
2,5 m
Pokonywanie ścian:
1 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo D-5T 122 mm
Dodatkowe:
3 CKMy 7,62 mm i 1 CKM 12,7 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
9,83 m
Szerokość:
3 m
Wysokość:
2,7 m
Masa:
46 t
***