Pancerium na facebook

Czołg ciężki IS-6


Projekt ciężkiego czołgu IS-6 został opracowany w Eksperymentalnej fabryce Nr. 100 znajdującej się w Czelabińsku na początku 1944 roku. Ten czołg wyróżniał się zastosowaną na nim elektro-mechaniczną transmisją. Podobną instalację przeprowadzono w latach 1935-36 w zmodyfikowanym czołgu T-26, w którym zastosowano transmisję elektromechaniczną zmontowaną z agregatów trolejbusowych. Pracę nad tym czołgiem przerwano gdyż osiągi były nie wystarczająco. Kolejną próbę przeprowadzono w latach 1941-43, tym razem zastosowano elektro-mechaniczną transmisje w ciężkim czołgu KV-1. Sama transmisja była dziełem fabryki „Dynamo”.

Drewniana makieta IS-6
Drewniana makieta IS-6

W 1943 r. przechwycono pierwsze niemieckie działa samobieżne typu Ferdynand które były seryjnie produkowanymi pojazdami z układem transmisji elektro-mechanicznej. Trofeum spowodowało zwiększenie prac nad radzieckim odpowiednikiem. Latem 1944 r. w fabryce „Uralmarsh” wyprodukowano działo samobieżne ESU-100 które zostało wyposażone w transmisję elektro-mechaniczną. Sam pojazd był zmodyfikowaną wersją działa samobieżnego SU-100, zastosowanie nowego układu transmisji zwiększyło masę pojazdu o 3 tony, zwiększenie masy pojazdu oraz kosztów nie odpowiadało wymogą stawianym przed pojazdami klasy średniej. Dlatego tak rozwojowe rozwiązanie technologiczne jak transmisją elektro-mechaniczna zostało przypisane wyłącznie do pojazdów ciężkich. Pracę nad kolejnym projektem rozpoczęto już latem 1944 r. we współpracy fabryk Nr. 100 oraz „Uralmarsh”. Czołg ciężki otrzymał indeks „obiekt 253” lecz był bardziej znany jako IS-6.

Pierwszy prototyp IS-6(Obiekt 253)
Pierwszy prototyp IS-6(Obiekt 253)

Na jesień 1944 r. prototyp IS-6 był gotowy i został wysłany na poligon w Kubince. Razem z nim przetransportowano komplet części zapasowych oraz dodatkowy kadłub. IS-6 miał konstrukcję kadłuba o wysokim nachyleniu pancerza, więża była podobna do tej zastosowanej na czołgu IS-4. Czołg został uzbrojony w działo 122 mm D30 sprzężone z CKMem 7,62 mm. Dodatkowy CKM 12,7 mm był montowany na wieży w pozycji przeciwlotniczej. Na czołgu zastosowano celownik teleskopowy „TBSZ”, CKM 12,7 mm był wyposażony w kolimator K8-T. Jednostką napędową był silnik diesla B-12Y o mocy 750 km. W skład elektro-mechanicznej transmisji wchodziły: główne generatory DK-305A oraz DK-305B, synchroniczny generator SG-1A napędzający układ chłodzący przedziału napędowego oraz dwa generatory startowe G-73 które wprawiały w ruch poprzednie generatory. Podwozie czołgu było podobne do IS-2, składało się z sześciu kół nośnych na bok maszyny amortyzowanymi drążkami skrętnymi, koła napędowe znajdowały się w tylnej części pojazdu.

Drugi prototyp IS-6(Obiekt 252)
Drugi prototyp IS-6(Obiekt 252)

Czołg był wyposażony w radiostacje R-10 oraz komunikator wewnętrzny typu TPY-46isF. Z części zapasowych oraz dodatkowego kadłuba zmontowano drugi prototyp IS-6(obiekt 252). Na tym czołgu zamontowano klasyczną transmisje mechaniczną oraz duże koła nośne, pojazd był lżejszy. Obiekt 252 był wykorzystywany jedynie do testów porównawczych wydajności dwóch rodzajów układów napędowych. Czołg IS-6 miał porównywalne uzbrojenie co jego odpowiedniki IS-2, IS-3 oraz IS-4. Zastosowanie elektro-mechanicznej transmisji spowodowało przeciążenie pojazdu co odbijało się na żywotności zawieszenia jak i samej konstrukcji transmisji która była dosyć skomplikowana. Zainteresowanie IS-6 upadło przez rozpoczęcie produkcji seryjnej IS-3 oraz wdrążenie projektu IS-4.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla B-12, 12-cylindrowy o mocy 750 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna/elektro-mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
10-R
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
120 mm
Boczne płyty:
120 mm
Tyłna płyta:
60 mm
Górna płyta:
30 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 150 mm
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
150 km
Pokonywanie rowów:
3 m
Pokonywanie ścian:
1 m
Kąt podjazdu:
35o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 122 mm D30
Dodatkowe:
CKM 7,62 mm

CKM 12,7 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
10,7 m
Szerokość:
3,43 m
Wysokość:
2,53 m
Masa:
51-54 t
***