Pancerium na facebook

Ciężki czołg KV-2


Już podczas testów czołgu ciężkiego KV-1 zaproponowano stworzenie pojazdu zdolnego do zwalczania fortyfikacja lub bunkrów. Taki czołg miał być uzbrojony w haubice 152 mm. Pomysł został zaakceptowany i rozpoczęto prace nad stworzeniem wieży zdolnej do przenoszenia tak potężnego uzbrojenia jakim była 152 mm haubica. Pracę prowadzono w zakładach Kirowskich w Leningradzie. Konstruowanie wieży ukończono 10 lutego 1940 roku.

prototyp KV-2 U-0
prototyp KV-2 U-0

Nowa wieża wraz z uzbrojeniem została zamontowana na jednym z czołgów KV o indeksie U-0 później U-1. Po kilku testach i dorabianiu czołg wysłano na front by w warunkach bojowych sprawdzić jego możliwości. W miedzy czasie wyprodukowano trzy dodatkowe prototypy, U-2 uzbrojony w działo 76 mm został wysłany na front 22 lutego 1940 roku. Prototyp U-3 z haubicą 152 mm wysłano 29 lutego. Natomiast prototyp U-4 pozostał do dalszych testów. Czołgi seryjne otrzymały indeks KV-2.

prototyp KV-2 U-1
prototyp KV-2 U-1

Czołgi intensywnie używano podczas walk w Finlandii zarówno do niszczenia umocnień jak i do odholowywania uszkodzonych pojazdów. Do lata 1940 r. wyprodukowano zaledwie 10 czołgów KV-2. Niestety czołgi te odziedziczyły wszystkie problemy techniczne z KV-1. Wciąż występował problem z hamulcami, zawieszeniem oraz skrzynią biegów, do tego zwiększenie masy czołgu jeszcze bardziej pogarszało te problemy techniczne.

prototyp KV-2 U-3
prototyp KV-2 U-3

Sytuację częściowo rozwiązano po testach nowych części na prototypie U-7. Wczesne czołgi KV-2 wyposażono w mechanizm który zamykał lub otwierał wylot lufy, niestety mechanizm był niedopracowany ostatecznie zrezygnowano z niego.

prototyp KV-2 U-4
prototyp KV-2 U-4

Pomimo intensywnego dopracowywania czołgów KV-2 to wciąż były nękane problemami technicznymi. Spowodowało to nawet że na kilka miesięcy w 1940 r. wstrzymano plan przyjęcia na uzbrojenie czołgów KV-2. Pod koniec lata 1940 r. wyprodukowano jeszcze dwa czołgi KV-2, kolejne osiem znajdowało się wciąż w budowie. Na jesień 1940 r. zostało wyprodukowanych 24 czołgów KV-2. Do tego czasu rozpoczęto pracę nad modernizacją dużej wieży oraz uzbrojenia KV-2.

prototyp KV-2 U-7
prototyp KV-2 U-7

Nową wieże opracowano w zakładach Kirowskich na jesień 1940 roku. Pierwszą wieże tego typu wyprodukowano w fabryce „Izhorsky” do testów zamontowano ją na prototypie U-7. Czołg z nową wieżą testowano na poligonie obok Leningradu. Testy wypadły pomyślnie i fabryka „Izhorsky” (tam min. produkowano zarówno nadwozia jak i wieże do KV-2) otrzymała zlecenie na produkcję wież nowego typu.

KV-2 z nową wieżą
KV-2 z nową wieżą

Nowa wieża cechowała się mniejszą masą i gabarytami oraz była łatwiejsza w produkcji. Do grudnia 1940 r. udało się wyprodukować 62 czołgi KV-2 które wciąż miały liczne problemy techniczne i pomniejsze usterki. Spowodowało to zatrzymanie produkcji aż do maja 1941 roku. Od maja do lipca 1941 r. wyprodukowano kolejne 100 czołgów KV-2 po czym produkcje zakończono. Tym samym w latach 1940-1941 w zakładach Kirowskich wyprodukowano 204 czołgi KV-2 z czego 24 czołgi miały duże wieże starego typu.

czołg KV-2 1940
czołg KV-2 1940

Również próbowano przezbrajać czołgi KV-2 w działa 85 mm i 107 mm. Latem 1941 r. na jednym z czołgów KV-2 zamontowano działo 85 mm F-39, później ten sam czołg przezbrojono w działo ZiS-6 107 mm. Testy przeprowadzano na poligonie w Gorkim. Testy nowego działa były prowadzone pod kątem uzbrojenia eksperymentalnego czołgu KV-3, niestety wybuch II Wojny Światowej spowodował zatrzymanie prac nad działem ZiS-6 107 mm.

KV-2 z działem ZiS-6
KV-2 z działem ZiS-6

W 1941 próbowano wyposażyć czołgi KV-2 w dodatkowy ekrany pancerne o grubości do 30 mm. Dodatkowe opancerzenie miało zwiększyć ciężar czołgu o prawie cztery tony. Pomijając fakt że czołgi KV-2 już były na granicy przeładowania to dysponowały bardzo mocnym opancerzeniem, ostatecznie z dodatkowych ekranów zrezygnowano. Prowadzono pracę nad trałem minowym do KV-2 oraz miotaczem ognia. Do dnia dzisiejszego zachował się najprawdopodobniej jeden KV-2 który aktualnie znajduje się w rosyjskim muzeum broni pancernej.

KV-2 z działem F-39
KV-2 z działem F-39
Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2K, 12-cylindrowy o mocy 600 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
6-osobowa
Radiostacja:
10R
Zapas paliwa:
615 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
75 mm
Boczne płyty:
75 mm
Tyłna płyta:
60-75 mm
Górna płyta:
30 mm
Dołna płyta:
40 mm
Wieża/nadbudowa:
35-75 mm
Osiągi
Prędkość max:
30 km/h
Zasięg max:
250 km
Pokonywanie rowów:
2,5 m
Pokonywanie ścian:
0,90 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
haubica 152 mm M-10T lub

działo 107 mm ZiS-6 lub

działo 85 mm F-39
Dodatkowe:
od 2 do 3 CKMów 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,75 m
Szerokość:
3,35 m
Wysokość:
3,24 m
Masa:
od 52 do 53 t
***