Pancerium na facebook

Prototyp Obiekt 701


Latem 1943 r. w zakładach kirowskich rozpoczęto pracę nad stworzeniem nowego ciężkiego czołgu. Nowy pojazd miał przewyższać niemieckie czołgi Panther oraz Tiger pod względem opancerzenia i uzbrojenia. Zakładano że przedni pancerz nowego czołgu będzie w stanie wytrzymać zarówno pociski 75 mm jak i 88 mm. Ogólnie konstruktorzy zakładów kirowskich postawili prze sobą spore wyzwanie – chcąc stworzyć czołg ciężki który będzie przewyższać technologicznie zarówno rodzime jak i zachodnie konstrukcję. Sam projekt w warunkach fabrycznych otrzymał nazwę kodową „Tank K” później otrzymał indeks „Obiekt 701”. Do pracy nad czołgiem zaangażowano również inżynierów z innych placówek. Układ transmisji był opracowywany w moskiewskiej wyższej szkole technicznej. Nad uzbrojeniem pracowano w CAKB (centralnym biurze konstrukcyjnym). Dopiero 10 grudnia 1944 r. gdy były gotowe pierwsze plany o projekcie poinformowano NARKOM przemysłu zbrojeniowego.

Modeł Tank K przód
Modeł Tank K przód

Projekt zakładów kirowskich otrzymał zielone światło w marcu 1944 roku. Wojskowa komisja techniczna w porozumieniu z komitetem obrony – postanowiono o wdrożeniu nowego czołgu. Według wstępnych założeń zakłady kirowskie miały wyprodukować dwa prototypy Obiekt 701 oraz dwa komplety nadwozi i wież dla testów balistycznych. Specyfikacja czołgu miała wyglądać następująco: masa 55-56 ton, cztero osobowa załoga, silnik diesla 800-850 km zapewniający prędkość min. 40 km/h na drodze. Opancerzenie - przód 120-160 mm, boki 150-160 mm, tył 120 mm. Wieża miała być odlewana ścianki o grubości 150 mm. Uzbrojenie miało składać się z działa 122 mm S-34 sprzężonego z CKM 7,62 mm DT oraz montowanego na wieży CKM 12,7 mm DSzK.

Modeł Tank K tył
Modeł Tank K tył

Prototyp Obiekt 701 nr. 0 został skonstruowany w zakładach kirowskich w kwietniu 1944 roku i był testowany od 10 do 24 kwietnia z łącznym przebiegiem 1230 km. Prototyp miał klasyczną budowę dla radzieckich czołgów ciężkich: przód - przedział kierowcy, środek - przedział bojowy, tył - przedział napędowy. Opancerzenie czołgu było składane z płyt stalowych o średniej twardości za pomocą spawu. Górna część przedziału napędowego miała cztery wywietrzniki, właz z dostępem do komory silnika, zdejmowalna(na śrubach) płyta pancerna ochraniająca filtry paliwa. Spód czołgu pod komorą silnika miał kilka włazów technicznych.

Prototyp Obiekt 701 nr. 0 przód
Prototyp Obiekt 701 nr. 0 przód

Wieża była częściowo odlewana, podobnie jak reszta opancerzenia zastosowano stal o średniej twardości. Dach wieży składał się z trzech płyt, środkowa montowana na śrubach. Taka konstrukcja wieży ułatwiała dostęp do działa. Wieża została wyposażona w napęd mechaniczny oraz elektryczny. W wieży montowano sprzężoną instalację działa 122 mm S-34 oraz CKM 7,62 mm DT. Do naprowadzania działa używano celownika peryskopowego TSH-17. Do obserwacji używano wizjerów typu MK-4. Amunicja do działa była dwu częściowa – ładunek miotający oraz głowica bojowa. Zapas pocisków 122 mm – 30 sztuk, był układany w wieży i w kadłubie. Przedział napędowy mieścił silnik diesla V-12 o mocy 750 km, również znajdowały się tu zbiornik oleju oraz trzy zbiorniki paliwa. Po bokach zamontowano wentylatory i radiatory – system rozmieszczenia chłodzenia był wzorowany na niemieckim czołgu Panther.

Prototyp Obiekt 701 nr. 0 bok
Prototyp Obiekt 701 nr. 0 bok

Zawieszenie zostało skopiowane z czołgu IS-2 z tym że było 7 kół nośnych na bok maszyny. Układ transmisji znajdował w tylnej części pojazdu. W czołgu Obiekt 701 zastosowano skrzynie biegów z planetarna przekładnią zapewniająca – trzy biegi do przodu i trzy do tyłu. Urządzenia elektryczne były zasilane za pomocą generatora G-73 oraz czterech akumulatorów typu 6STE-128. Do łączności używano radiostacji 10RK. Prototyp Obiekt 701 nr. 0 był testowany jedynie na terenach przylegających do zakładów kirowskich. Po testach wyłowiono szereg błędów konstrukcyjnych które miały zostać usunięte na kolejnych prototypach.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-12, 12-cylindrowy o mocy 750 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
10RK
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
160 mm
Boczne płyty:
160 mm
Tyłna płyta:
120 mm
Górna płyta:
30 mm
Dołna płyta:
30 mm
Wieża/nadbudowa:
do 160 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
250 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
35o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 122 mm S-34
Dodatkowe:
1 CKM 7,62 mm

1 CKMy 12,7 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
9,70 m
Szerokość:
3,22 m
Wysokość:
2,45 m
Masa:
56 t
***