Pancerium na facebook

Ciężki czołg SMK


Od kwietnia 1938 r. prowadzono prace nad stworzeniem nowego czołga ciężkiego który miał zastąpić starzejące się czołgi T-35. Do prac zmobilizowano dwie fabryki, pierwsza to zakłady Kirowskie, druga fabryka to Nr.185. W zakładach Kirowskich prowadzono pracę nad czołgiem SMK-1 skrót oznacza „Sergiej Mironowicz Kirow - jeden z działaczy partii” projekt pod nadzorem inż. A. Ermolaev. Czołg SMK był konkurencyjną konstrukcją czołgu T-100. Do jesieni 1938 r. pracę prowadzono głównie na papierze, później gdy komitet obrony ogłosił terminy zdania czołgów pracę ruszyły pełną parą.

Czołg SMK
Czołg SMK

Czołg SMK miał zostać ukończony do 1 maja 1939 roku. Drewniana makieta SKM została zbudowana jesienią 1938 r. nawet powołano specjalna komisję która „pilnowała” przebieg prac nad czołgami. Początkowo zakładano ze czołgi będą posiadać po trzy wieże lecz po posiedzeniu komisji nadzorującej jak i opinii Stalina spowodowała zredukowanie ilość wież do dwóch. W między czasie w zakładach kirowskich rozpoczęto pracę nad lżejszym odpowiednikiem SMK który później będzie zanany jako KV-1. W czołgu SMK jako napęd użyto silnika GAM-34 o mocy 850 km. Grubość pancerz sięgała do 75 mm. Czołg ważył 55 ton. Uzbrojenie składało się z działa 76 mm L-11 zamontowane w głównej wieży w tylnej części tej wieży zamontowano CKM 12,7 mm. W mniejszej wieży mieściło się działo 45 mm 2K. Dodatkowym uzbrojeniem były cztery CKMy 7,62 mm. SMK został wyposażony w radiostację 71-TK-3.

Czołg SMK w Finlandii
Czołg SMK w Finlandii

Próby poligonowe przeprowadzono od lata do końca jesieni 1939 r. na poligonie w Kubince. Po rozpoczęciu wojny z Finlandią zdecydowano o przetestowaniu czołgów w warunkach bojowych. Czołgi SMK, T-100 i KV zostały przerzucone na front 10 grudnia 1939 r. gdzie weszły w skład 90-tego batalionu pancernego. Podczas jednego z użyć tych czołgów, SMK wjechał na minę przeciw pancerną lub ładunek wybuchowy (według innych źródeł czołg został ostrzelany przez artylerie wroga) zawieszenie czołgu jak i układ napędowy zostały uszkodzone. SMK był broniony przez czołgi T-100 i KV((według innych źródeł KV był również uszkodzony). Załoga próbowała naprawić uszkodzenia lecz było to nie możliwe w warunkach polowych. Czołg został pozostawiony, Finowie próbowali odholować SMK, lecz masa czołgu jak i rosyjska artyleria uniemożliwiały im tego. SMK udało się odholować dopiero w marcu 1940 r. za pomocą siedmiu czołgów T-28. Z powodu braku odpowiedniego podnośnika, czołg został rozłożony na części i w takiej formie wysłany koleją do fabryki. Naprawa SMK miała zostać ukończona do końca 1940 roku. Jednak z nieznanych przyczyn SMK nigdy nie został naprawiony, późnej czołg został złomowany.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik GAM-34, 12-cylindrowy o mocy 850 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
7-8 osobowa
Radiostacja:
71-TK-3
Zapas paliwa:
1400 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 75 mm
Boczne płyty:
60 mm
Tyłna płyta:
60 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
20-30 mm
Wieża/nadbudowa:
do 60 mm
Osiągi
Prędkość max:
34 km/h
Zasięg max:
200 km
Pokonywanie rowów:
4 m
Pokonywanie ścian:
1,2 m
Kąt podjazdu:
37o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76,2 mm L-11
Dodatkowe:
działo 45 mm 20K i 4 CKMy 7,62 mm DT i CKM 12,7 mm DK
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,75 m
Szerokość:
3,4 m
Wysokość:
3,2 m
Masa:
55 t
***