Pancerium na facebook

Ciężki czołg T-100


Od kwietnia 1938 r. prowadzono prace nad stworzeniem nowego czołga ciężkiego który miał zastąpić starzejące się czołgi T-35. Do prac zmobilizowano dwie fabryki, pierwsza to zakłady Kirowskie, druga fabryka to Nr.185. W fabryce Nr.185 prowadzono pracę nad czołgiem T-100 projekt po nadzorem J. Kotina. Czołg T-100 był konkurencyjna konstrukcją czołgu SMK. Do jesieni 1938 r. pracę prowadzono głównie na papierze, później gdy komitet obrony ogłosił terminy zdania czołgów pracę ruszyły pełną parą.

Czołg T-100
Czołg T-100

Czołg T-100 miał zostać ukończony do 1 lipca 1939 roku. Drewniane makiety obu czołgów były zbudowane jesienią 1938 r. nawet powołano specjalna komisję która „pilnowała” przebieg prac nad czołgami. Początkowo zakładano ze czołgi będą posiadać po trzy wieże lecz po posiedzeniu komisji nadzorującej jak i opinii Stalina zredukowano ich ilość do dwóch. Czołgi SMK i T-100 były bardzo podobne, jako napęd użyto silnika GAM-34 o mocy 850 km. Grubość pancerz w T-100 sięgała do 60 mm czołg ważył 58 ton. T-100 został uzbrojony w działo 76 mm L-11 zamontowane w głównej wieży oraz w działo 45 mm 2K mieszczące się w mniejszej wieży. Dodatkowym uzbrojeniem były trzy CKMy 7,62 mm. T-100 został wyposażony w radiostację 71-TK-3.

Czołg T-100 w Finlandii
Czołg T-100 w Finlandii

Prace nad T-100 przedłużyły się poza termin ustalony wcześniej. Próby poligonowe przeprowadzono od lata do końca jesieni 1939 r. na poligonie w Kubince. Po rozpoczęciu wojny z Finlandią zdecydowano o przetestowaniu tych czołgów w warunkach bojowych. Czołgi SMK, T-100 i KV zostały przerzucone na front 10 grudnia 1939 r. gdzie weszły w skład 90-tego batalionu pancernego. Po uszkodzeniu czołgu SMK który został wyłączony z działań aż do końca wojny z Finlandią. T-100 był używany wraz z czołgami KV-1 i KV-2 do końca wojny z Finlandią 13 marca 1940 roku. Po mimo że T-100 sprawdził się w warunkach bojowych to zrezygnowano z przyjęcia go na uzbrojenie, głównym powodem było to że w miedzy czasie rozpoczęto produkcję czołgów KV. T-100 pozostał w Kubince, po rozpoczęciu II Wojny Światowej T-100 przerzucono do fabryki Nr.100 w Czelabińsku gdzie pojazd przestał do połowy lat 50 XX wieku, później najprawdopodobniej czołg złomowano. Doświadczenia zdobyte z użyciem T-100 w warunkach bojowych posłużyły przy projektowaniu innych ciężkich maszyn bojowych.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik GAM-34, 12-cylindrowy o mocy 850 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
7-8 osobowa
Radiostacja:
71-TK-3
Zapas paliwa:
1160 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
60 mm
Boczne płyty:
60 mm
Tyłna płyta:
60 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 60 mm
Osiągi
Prędkość max:
34 km/h
Zasięg max:
160 km
Pokonywanie rowów:
4 m
Pokonywanie ścian:
1,2 m
Kąt podjazdu:
42o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76,2 mm L-11
Dodatkowe:
działo 45 mm 20K i 3 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,49 m
Szerokość:
3,4 m
Wysokość:
3,4 m
Masa:
58 t
***