Pancerium na facebook

Ciężki czołg KV-220


W trakcie prac nad czołgiem T-150 równocześnie prowadzono konstrukcję drugiego większego prototypu. Pracę miały być prowadzone od lipca do listopada 1940 roku. Następnie zmieniono specyfikację prototypu. Czołg miał dysponować opancerzeniem o grubości do 100 mm. Prototyp ukończono 5 grudnia 1940 r. czołg otrzymał fabryczny indeks T-220 lecz był też nazywany KV-220 lub obiekt-220. Prototyp T-220 był dłuższy niż wcześniejsze KV, miał wzmocnione zawieszenie i nową wieże. Działo 85 mm F-30 zostało specjalnie zaprojektowane na potrzeby T-220 w fabryce Nr.92.

Prototyp T-220
Prototyp T-220

Wydłużenie czołgu oraz zastosowanie grubszego pancerza do 100 mm spowodowało zwiększenie masy do 62 ton. Na tym czołgu zamontowano silnik diesla B-5 o mocy 700 km. W styczniu 1941 r. czołg był testowany na poligonie. Testy zaprzestano już na następny dzień gdyż awarii uległ silnik. Natomiast 15 marca 1941 r. komitet obrony dal polecenie zakładom Kirowskim o rozpoczęciu produkcji czołgów T-220 które miały występować pod seryjną nazwą KV-3. Fabryka zaczęła przygotowywać się do rozpoczęcia produkcji seryjnej KV-3 lecz pojawił się kolejny problem.

Czołg KV-220
Czołg KV-220

Wywiad donosił że w Niemczech ukończono pracę nad czołgami ciężkimi których opancerzenie i uzbrojenie przewyższa radzieckie odpowiedniki. Tak naprawdę sytuacja była zupełnie inna gdyż w Niemczech w tych czasach nie produkowano czołgów ciężkich. A jedynie weszły na uzbrojenie zdobyczne francuskie czołgi ciężkie B-1. Lecz raport wywiadu spowodował swoje i produkcje KV-3 w obecnej konfiguracji zaniechano. Po rozpoczęciu II Wojny Światowej T-220 przyjęto na uzbrojenie pod nazwą KV-220. Ten czołg otrzymał standardową wieże i uzbrojenie od KV-1. Jedyny egzemplarz tego czołgu został zniszczony przez niemiecką artylerie.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-5, 12-cylindrowy o mocy 700 km lub

silnik diesla V-2SH, 12-cylindrowy o mocy 850 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-6 osobowa
Radiostacja:
71-TK-3M
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
100-120 mm
Boczne płyty:
100 mm
Tyłna płyta:
100 mm
Górna płyta:
40 mm
Dołna płyta:
30 mm
Wieża/nadbudowa:
40-100 mm
Osiągi
Prędkość max:
30 km/h
Zasięg max:
200 km
Pokonywanie rowów:
3 m
Pokonywanie ścian:
1,2 m
Kąt podjazdu:
36o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76,2 mm F-32 lub

działo 85 mm F-39
Dodatkowe:
2-3 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,9 m
Szerokość:
3,4 m
Wysokość:
3,1 m
Masa:
63-70 t
***