Pancerium na facebook

Czołg średni T-43


Próby zbudowania ulepszonej wersji T-34 były przeprowadzone jeszcze przed wybuchem wojny. Same prace nad nowym czołgiem zostały przerwane aż do 1942 roku. Nowy czołg miał dysponować potężniejszym uzbrojeniem, grubszym opancerzeniem, bardziej wytrzymalszym zawieszeniem oraz miał być w 78% zunifikowany z czołgiem T-34. W T-43 zastosowano praktycznie te same części które wówczas były montowane w T-34. Główna widoczna różnica w T-43 był jego pancerz. Wieża miała pancerz o grubości do 90 mm, nadwozie do 75 mm. Miejsce kierowcy zostało przeniesione do prawej części czołgu, natomiast przednie stanowisko CKMu zostało zlikwidowane. Zmodyfikowano zawieszenie oraz wprowadzone zmiany w wieży która została powiększona.

prototyp T-43-II
prototyp T-43-1

Dwa prototypy T-43-1 i T-43-2 były ukończone w 1943 r. i testowane od marca na poligonie. Waga nowego czołgu została zwiększona do ponad 34 ton. W czołgu T-43 zrezygnowano z zewnętrznych zbiorników paliwa na rzecz jednego wewnętrznego co odbiło się na zasięgu maszyny. T-43 przewyższał T-34 pod względem mobilności jak i komforcie wewnątrz, wieża T-43 mogła bez problemowo pomieścić trzech ludzi. Po zakończonych testach pod koniec lata w 1943 r. czołg T-43 został przyjęty na uzbrojenie.

prototyp T-43-II
prototyp T-43-2

Pojawienie się nowych niemieckich czołgów, tygrysów i panter spowodowało kolejna burze wokół T-34 i jego niewystarczającego uzbrojenia, co również odbiło się na dalszych planach produkcyjnych T-43. W 1943 r. na poligonie w Kubince przeprowadzono próbny ostrzał zdobycznego tygrysa z działa F-34 76 mm, to samo działo montowano na czołgach T-34. Wynik prób był bardzo słaby, działo nie było w stanie przebić bocznego opancerzenie tygrysa nawet z odległości 200 m! Natomiast o wiele lepiej spisało się działo 85 mm które było w stanie przebić pancerz tygrysa. Zapadła potrzeba jak najszybszego zmodyfikowania istniejących T-34 w nowe działa co głównie było powodem zaniechania produkcji czołgu T-43 lecz pracę nad tym czołgiem przyśpieszyły powstanie czołgu T-34-85.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla B-2-34, 12-cylindrowy o mocy 500 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
do 90 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
48 km/h
Zasięg max:
150 km
Pokonywanie rowów:
2,5 m
Pokonywanie ścian:
0,73 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76 mm F-34
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,90-6,62 m
Szerokość:
3 m
Wysokość:
2,7 m
Masa:
34 t
***