Pancerium na facebook

Czołg średni T-44


W grudniu 1944 i styczniu 1945 fabryka nr. 75 wyprodukowała 40 czołgów T-44. Jakość wykonania czołgów była kiepska więc kierowano je na potrzeby szkolenia załóg w Charkowie. Czołgi produkowane w lutym 1944 r. również miały masę defektów. Od lutego do maja prowadzono pracę mające na celu poprawienia jakości seryjnych czołgów T-44. W tym czasie w plany konstrukcji T-44 wprowadzono ponad trzy tysiące zmian. Wdrążenie zmian było prowadzone aż do końca wojny.

T-44 mod. 1945 przód
T-44 mod. 1945 przód

W marcu do fabryki nr. 75 wysłano cały zespół wsparcia technologicznego co zaowocowało poprawą jakości czołgów. Wprowadzono również zmiany na liniach produkcyjnych jak i przy zarzadzaniu. Do polowy 1945 r. te zmiany spowodowały znaczącą poprawę jakości czołgów. T-44 był produkowany tylko w fabryce nr. 75 nie zrezygnowano z produkcji seryjnej T-34-85. Porównywalnie czołg T-44 miał lepsze opancerzenie niż T-34-85, uzbrojenie obu czołgów było analogiczne. Do tego T-44 był konstrukcją niedopracowaną i bardziej awaryjną. Nie wprowadzenie T-44 do produkcji masowej zastępując T-34-85 było decyzją jak najbardziej uzasadnioną. Obniżenie sylwetki kadłuba spowodowało pogorszenie warunków pracy załogi. Otóż przykładowo kierowca z zamkniętym włazem miał bardzo utrudniony dostęp do przyrządów optycznych. Również zasięg działania w T-44 w porównaniu do T-34-85 był mniejszy aż o 100 kilometrów.

T-44 mod. 1945 tył
T-44 mod. 1945 tył

W październiku 1945 r. w fabryce nr. 75 przeprowadzono testy sześciu czołgów T-44. Czołgi testowano na dystansach 300, 500 oraz 1000 kilometrów. Testy prowadzono do listopada 1945 r. żaden z sześciu czołgów nie wytrzymał do końca bez poważniejszych remontów. Dopracowaniu również wymagał pancerz T-44 który wciąż był podatny na ostrzał niemieckich dział 88 mm. Pod koniec 1945 r. zdecydowano o przejściu na produkcje nowych czołgów a mianowicie T-54. Wszystkie fabryki produkujące czołgi średnie miały przestawić się na produkcje T-54. W 1946 r. fabryka nr. 75 przeprowadziła dopracowywania konstrukcji czołgu T-44. Wprowadzono ponad 1800 zmian które pozwoliły poprawić bojowe oraz eksploatacyjne możliwości T-44. Wdrążono zmiany m.in. w: elektryczny napęd więzy, wentylacja wieży, zewnętrzne zbiorniki paliwa oraz szereg zmian w komorze silnika.

T-44 mod. 1945 bok
T-44 mod. 1945 bok

W 1946 r. wyprodukowano 718 czołgów T-44. W 1947 r. złożono jeszcze 200 czołgów. Ostatnie T-44 zeszły z linii montażowych w październiku 1947 r. montaż tych czołgów trwał równolegle z przygotowywaniem fabryki do przejścia na produkcję T-54. Pomimo wdrążenia zmian w konstrukcji tak i nie udało się doprowadzić T-44 do pełnej sprawności. Spora ilość czołgów była nękana poważnymi awariami szczególnie pojazdy produkowane w latach 1945-46. W fabryce nr. 75 zorganizowano specjalne inżynieryjne brygady które ze swoim sprzętem były przerzucane do różnych jednostek posiadających T-44 w celu napraw. W trakcie produkcji w latach 1945-1947 fabryka nr. 75 skonstruowała 1825 czołgów T-44.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-44, 12-cylindrowy o mocy 520 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
9RS
Zapas paliwa:
650 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
90 mm
Boczne płyty:
75 mm
Tyłna płyta:
45 mm
Górna płyta:
15 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 120 mm
Osiągi
Prędkość max:
50 km/h
Zasięg max:
235 km
Pokonywanie rowów:
1,3 m
Pokonywanie ścian:
1 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 85 mm ZIS-S-53
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,65 m
Szerokość:
3,18 m
Wysokość:
2,41 m
Masa:
31,78 t
***