Pancerium na facebook

T-44 - wariant 1


W 1942 r. biuro konstruktorskie fabryki nr. 183 zaprojektowało czołg średni T-43 który miał stać się następcą seryjnie produkowanego T-34. Powstały dwa prototypy T-43 jeden z nich po przeróbkach został uzbrojony w działo 85 mm i wszedł na uzbrojenie oznaczony jako T-34-85. W 1943 r. było już jasne że T-43 nie wejdzie na uzbrojenie w pierwotnej formie dlatego rozpoczęto prace nad unowocześnioną wersją. W listopadzie 1943 r. powstały plany konstrukcyjne nowego czołgu który otrzymał indeks T-44. Projekt otrzymał zielone światło i w połowie listopada rozpoczęto pracę nad dwoma prototypami T-44.

Pierwszy prototyp T-44 wariant 1
Pierwszy prototyp T-44 wariant 1

Nowy czołg charakteryzował się bardzo niską sylwetką w porównaniu do poprzednich konstrukcji. Również pogrubiono opancerzenie np. przód do 75 mm. Pracę nad konstrukcją prototypów rozpoczęto w grudniu 1944 r. do tego czasu udało się zabudżetować produkcję trzeciego prototypu. Również wniesiono zmiany w uzbrojenie T-44 mógł być uzbrojony w działo 85 mm D-5T lub w 122 mm D-25, w ten sposób starano się pokazać uniwersalność nowego czołgu. Również Stalin zainteresował się projektem T-44, co znacznie ułatwiło fabryce nr. 183 dalsze wdrążenie tego projektu. Podobnie jak większość ówczesnych radzieckich czołgów konstrukcja kadłuba T-44 dzieliła się na trzy główne części: przedział kierowcy z przodu, bojowy po środku oraz komora silnika z tyłu. W przedniej części kadłuba od lewej przysapywano odlewaną maskownice z szczeliną obserwacyjną ze szkłem typu „tripleks” oraz włazem dla mechanika-kierowcy. Na maskownicy montowano wizjer obserwacyjny typu MK-4.

T-44 z działem 122 mm
T-44 z działem 122 mm

Przedział kierowcy był oddzielony ściankami w których znajdowały się dwa zbiorniki paliwa po 200 litrów każdy, oraz część pocisków oraz butle ze sprężonym powietrzem. W środkowej części kadłuba montowano wieże w której znajdował się strzelec, dowódca czołgu oraz ładowniczy. Dla dowódcy przewidziano wieżyczkę obserwacyjną z pięcioma szczelinami obserwacyjnymi ze szkłem typu „tripleks” oraz wizjerem obserwacyjnym typu MK-4. Taki sam wizjer był u ładowniczego a strzelec mógł korzystać z peryskopowego oraz teleskopowego celownika. W wieży znajdowały się dwa włazy jeden w wieżyczce dowódcy drugi na dachu wieży, również był awaryjny właz za siedzeniem kierowcy. Uzbrojenie seryjnego T-44 składało się z działa 85 mm D-5T sprzężonego z CKM, oraz jednego CKMu w przedniej części kadłuba. Zapas pocisków 85 mm wynosił 54 sztuki układane zarówno w wieży jak i kadłubie. W tylnej części kadłuba znajdował się silnik diesla V-2. Kadłub czołgu był składany za pomocą spawu z płyt pancernych o grubości od 15 do 75 mm. Wieża była odlewana o grubości ścianek do 90 mm.

Porównanie T-44 z Panterą
Porównanie T-44 z Panterą

W podwoziu użyto duże kola nośne analogiczne do tych stosowanych w T-34, po pięć kół na bok maszyny oraz po dwa koła wiodące, w zawieszeniu użyto drążki skrętne. W T-44 do łączności montowano radiostację 9-RU. Pierwszy prototyp zmontowano 23 stycznia 1944 roku. Na tym czołgu zamontowano szerszą wieże z działem 85 mm D-5T. Drugi prototyp został ukończony 31 stycznia. Ten pojazd otrzymał węższą wieże z analogicznym uzbrojeniem co poprzednik. Trzeci prototyp w ramach eksperymentu otrzymał mocniejsze uzbrojenie w postaci działa 122 mm D-25 oraz szerszą wieże, pracę nad tym prototypem zostały ukończone w lutym 1944 roku. Prototypy pierwszy i drugi były testowane do 10 lutego 1944 r. w tym czasie przejechały 577 km, miały porównywalne osiągi co T-34-85 lecz ustępowały im pod względem zasięgu operacyjnego. Było to spowodowane mniejszymi zbiornikami paliwa. Występowały różne pomniejsze usterki które miały być poprawione w nowych pojazdach, prace miały być prowadzone właśnie na tych czołgach.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2IS, 12-cylindrowy o mocy 500 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
9RU
Zapas paliwa:
460 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
75 mm
Boczne płyty:
75 mm
Tyłna płyta:
45 mm
Górna płyta:
15 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 90 mm
Osiągi
Prędkość max:
52 km/h
Zasięg max:
210 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
0,70 m
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 85 mm D-5T

lub 122 mm D-25T
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,65 m
Szerokość:
3,10 m
Wysokość:
2,47 m
Masa:
30,4 t
***