Pancerium na facebook

T-44 - wariant 2


Po niezbyt udanym debiucie trzech prototypów T-44 w marcu 1944 r. postanowiono o budowie kolejnych dwóch czołgów T-44 drugiej serii. Według zakładanego planu nowe czołgi miały pojawić się do 15 kwietnia lecz terminu nie udało się dotrzymać. Było to spowodowane opóźnieniami ze strony zakładów kirowskich które były odpowiedzialne za produkcję układów zawieszenia oraz silników dla T-44. Pokazuje to jak bardzo fabryki były przeciążone produkcją w czasie wojny, drążki skrętne pochodziły z linii produkcyjnej ciężkich czołgów IS-2 a silniki to klasyczne V-2 z małymi przeróbkami dla nowej konstrukcji jaką był T-44. Z tym że jakie kolwiek przeróbki na linii produkcyjnej mogły doprowadzić do spadku wydajności produkcji co w czasie wojennym niosło poważne konsekwencję.

Prototyp T-44 wariant 2
Prototyp T-44 wariant 2

Drugą serie T-44 zaczęto konstruować w kwietniu 1944 roku. Gdy w fabryce nr. 183 ruszyły prace nad nowymi T-44 wojskowi zaczęli żądać by nowe czołgi otrzymał przednią górną płytę pancerną o grubości 90 mm a nie 75 mm która miała być zamontowana zgodnie z planem. Ta decyzji wywołała małą burze o charakterze politycznym co ostatecznie spowodowało zmianę planów i wymusiło na konstruktorach montaż grubszego opancerzenia ale miało to stać się dopiero na maszynach seryjnych. Latem 1944 r. skonstruowano dwa czołgi T-44 drugiej serii oraz jeden korpus z wieżą dla potrzeb testów balistycznych. Planowano że na nowych czołgach pojawi się silnik V-44 który został zaprojektowany specjalnie dla T-44 lecz ostatecznie zamontowano silnik V-2-IS. Uzbrojenie składało się z działa 85 mm ZIS-S-53 sprzężonego z CKM, drugi CKM znajdował się w przedniej części kadłuba. Opancerzenie kadłuba było podobne jak w poprzedniej serii grubość płyt pancernych do 75 mm. Wieża została zmniejszona a jej ścianki pancerza pogrubione, przód 115 mm, boki 90 mm, tył 75 mm, jarzmo 120 mm.

Kadłub z wieżą przed testami
Kadłub z wieżą przed testami

Przedział napędowy został praktycznie bez zmian, wprawdzie wprowadzono kilka drobnych modyfikacji. Zwiększono zapas paliwa poprzez montaż dodatkowego zbiornika w przedniej części kadłuba. W podwozie zmieniono układ kół nośnych, otóż trzy koła zostały przesunięte do tyłu, dwa bardziej na przód. Taki zabieg spowodował lepszy rozkład ciężaru maszyny. Koła nośne zostały wyposażone w mocniejsze kołnierze gumowe. Jeden z dwóch T-44 drugiej serii został przetestowany na poligonie w Kubince latem 1944 roku. Podczas testów czołg był nękany usterkami w komorze silnika oraz w zawieszeniu. Następnie przeprowadzono próbny ostrzał kadłuba i wieży T-44, strzelano z działa 75 mm czołgu Pantera oraz 88 mm działa czołgu Tygrys. W wyniku tych testów przedni pancerz T-44 mógł wytrzymać bez pośrednie trafienie pociskiem 75 mm z odległości 1500 metrów. Natomiast pocisk 88 mm przebijał pancerz T-44 z odległości ponad 2000 metrów. Testy wytrzymałości opancerzenia uzasadniły potrzebę zwiększenia grubości przedniego pancerza kadłuba do 90 mm. Pomimo wad wykrytych podczas testów rozpoczęto przygotowania do produkcji seryjnej czołgu T-44.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2IS, 12-cylindrowy o mocy 500 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
9RU
Zapas paliwa:
460 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
75 mm
Boczne płyty:
75 mm
Tyłna płyta:
45 mm
Górna płyta:
15 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 90 mm
Osiągi
Prędkość max:
51 km/h
Zasięg max:
300 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
0,70 m
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 85 mm ZIS-S-53
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,65 m
Szerokość:
3,10 m
Wysokość:
2,29 m
Masa:
31,3 t
***