Pancerium na facebook

Czołg średni T-44A


Produkcję seryjną czołgu T-44 zorganizowano w nowej fabryce nr. 75 w Charkowie. Takie posunięcie było uzasadnione tym że wdrążenie nowego czołgu fa fabryce nr. 183(która go opracowała) było by ryzykownym posunięciem w czasie wojny. Fabryka nr. 75 nie prowadziła jeszcze produkcji czołgów T-34, więc bez problemowo zorganizowano na niej produkcję nowego czołgu bez konieczności obniżenia produkcji T-34. Latem 1944 do produkcji podpięto fabrykę nr. 38 która wchodziła w skład zakładów kirowskich. Z innych fabryk min. 183 przerzucano część personelu i wyposażenia do fabryk nr. 38 i 75. Do produkcji dołączyły też inne zakłady dostarczające rozmaite części.

Czołg T-44A przód
Czołg T-44A przód

W międzyczasie gdy trwały przygotowania do produkcji seryjnej, fabryka nr. 183 opracowała trzecią serie czołgu który otrzymał indeks T-44A. We wrześniu zakończono pracę nad pierwszym egzemplarzem T-44A oraz kadłubem z wieżą dla potrzeb testów balistycznych. W porównaniu do drugiej serii, T-44A otrzymał silnik diesla V-44 o mocy 520 km oraz przedni pancerz o grubości 90 mm, wprowadzono również szereg pomniejszych zmian w konstrukcji czołgu. Mniejsze gabaryty silnika pozwoliły na obniżenie sylwetki tylnej części czołgu. Pancerz wieży został wzmocniony, przód 120 mm, boki 100 mm, wieżyczka dowódcy do 120 mm. Uzbrojenie było analogiczne z poprzednikiem: działo 85 mm ZIS-S-53 oraz dwa CKMy DT.

Czołg T-44A tył
Czołg T-44A tył

Od 18 września do 9 października przeprowadzono testy podczas których T-44A pokonał 1630 kilometrów. Komisja nadzorująca przebieg testów wykryła wady w podwoziu, chłodzeniu silnika oraz innych pomniejszych częściach. Rekomendowano wyposażenie czołgu w dodatkowe zbiorniki paliwa. Wady miały być poprawione przed wejściem czołgu do produkcji seryjnej. W listopadzie fabryka nr. 75 wyprodukowała pięć czołgów T-44A lecz ich jakość wykonania pozostawiała wiele do życzenia. Co w główniej mierzy było winą niedopracowanych planów konstrukcyjnych dostarczonych z fabryki nr. 183. Te pojazdy zostały przyjęte na uzbrojenie lecz jako bojowo-szkoleniowe, tak czy inaczej produkcja seryjna czołgu T-44 stała się faktem.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-44, 12-cylindrowy o mocy 520 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
9RS
Zapas paliwa:
420 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
90 mm
Boczne płyty:
75 mm
Tyłna płyta:
45 mm
Górna płyta:
15 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 120 mm
Osiągi
Prędkość max:
60 km/h
Zasięg max:
190 km
Pokonywanie rowów:
1,3 m
Pokonywanie ścian:
0,70 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 85 mm ZIS-S-53
Dodatkowe:
2 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,65 m
Szerokość:
3,10 m
Wysokość:
2,40 m
Masa:
30,7 t
***