Pancerium na facebook

T-100Y


Od początku wojny z Finlandią armia czerwona potrzebowała specjalistycznych inżynieryjnych pojazdów opancerzonych zdolnych nie tylko do holowania uszkodzonych czołgów ale też do przewożenia saperów i materiałów wybuchowych. Pracę nad takim pojazdem rozpoczęto w grudniu 1939 roku. Pracę nad projektowaniem jak i budową pojazdu prowadzono w fabryce Nr.185. pojazd konstruowano na bazie czołgu T-100. W trakcie prac biuro konstrukcyjne otrzymało polecenie by nowy pojazd wyposażyć w haubice 152 mm lub inne analogiczne działo.

Działo samobiezne T-100X
Projekt T-100X

Ostatecznie zrezygnowano z koncepcji pojazdu inżynieryjnego na rzecz działa samobieżnego uzbrojonego w armatę 130 mm B-13. Projekt nowego pojazdu był ukończony w 8 stycznia 1940 r. pojazd otrzymał oznaczenie T-100-X. Zawieszenie pojazdu było budowano w fabryce kirowskiej która miała już wcześniej doświadczenie z podobnymi pojazdami. Do ułatwienia i przyspieszenia konstrukcji uproszczono budowę pancernej nadbudowy mieszczącej działo. Opancerzenie było budowane w fabryce „Izhorsky” do 24 lutego 1940 roku. Sam pojazd zmontowano od 1 do 14 marca, niemal że natychmiast rozpoczęto testy fabryczne.

Działo samobiezne T-100Y
Działo samobieżne T-100Y

Nowe działo samobieżne otrzymało oznaczenie T-100-Y. Pojazd nie udało się przetestować w warunkach bojowych gdyż wojna z Finlandią została zakończona. Po testach latem 1940 roku T-100-Y przerzucono do Kubinki. Po rozpoczęciu II Wojny Światowej działo samobieżne T-100-Y przydzielono do dywizji artyleryjskiej specjalnego przeznaczenia lecz nie wiadomo nic o bojowym użyciu tego pojazdu. T-100-Y ocalał do czasów współczesnych, aktualnie znajduje się w muzeum broni pancernej w Kubince.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik GAM-34, 12-cylindrowy o mocy 850 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
6-osobowa
Radiostacja:
71-TK-3
Zapas paliwa:
845 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
60 mm
Boczne płyty:
60 mm
Tyłna płyta:
60 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 60 mm
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
200 km
Pokonywanie rowów:
4 m
Pokonywanie ścian:
1,5 m
Kąt podjazdu:
31o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 130 mm B-13
Dodatkowe:
3 CKMy 7,62 mm DT
Wyamiary/masa
Dlugość:
10,9 m
Szerokość:
3,4 m
Wysokość:
3,2 m
Masa:
63,9 t
***