Pancerium na facebook

Prototyp OSA-76


Latem 1943 r. rozpoczęto pracę nad wdrożeniem artylerii samobieżnej co miało rozwiązać problem nie dostatku ciągników artyleryjskich. Według podstawowego założenia projektu OSA(Ogólnowojskowa Samobieżna Artyleria) artyleria polowa miała zostać zmechanizowana. Na potrzeby projektu opracowano trzy pojazdy:

OSA-76 – niszczyciel czołgów uzbrojony w działo 76,2 mm.

OSA-57 – niszczyciel czołgów uzbrojony w działo 57 mm.

OSA-3 – pojazd obrony przeciw lotniczej uzbrojony w CKM 12,7 mm.

Prototyp OSA-76
Prototyp OSA-76

Pracę rozpoczęto od prototypu OSA-76 w latach 1943-1944 kiedy analogiczna konstrukcja SU-76 już była na uzbrojeniu armii czerwonej. Prototyp został opracowany przez fabrykę Nr. 38. Sama konstrukcja była małym pojazdem z silnikiem samochodowym GAZ-MM. Pojazd został uzbrojony w działo 76,2 mm ZIS-3. Zawieszenie zostało skopiowane z czołgów T-60 i T-70. OSA-76 był częściowo opancerzony płytami stalowymi o grubości 6 mm.

Porównanie OSA-76 i SU-76
Porównanie OSA-76 i SU-76

Testy prototypu OSA-76 trwały intensywnie od wiosny do jesieni 1944 roku. Po zakończonych testach pojazd był rekomendowany do produkcji seryjnej. Mała masa OSA-76 oraz zastosowanie silnika oraz innych podzespołów samochodowych czyniły ten pojazd dosyć łatwym w eksploatacji nawet w porównaniu do SU-76. Ostatecznie projekt OSA został zastopowany co również odbiło się na OSA-76 który nie trafił do produkcji seryjnej.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy GAZ-MM, 4-cylindrowy o mocy 50 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
3-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
6 mm
Boczne płyty:
6 mm
Tyłna płyta:
6 mm
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
6 mm
Osiągi
Prędkość max:
41 km/h
Zasięg max:
220 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 76,2 mm ZIS-3
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
5 m
Szerokość:
2,15 m
Wysokość:
1,56 m
Masa:
3,5 t
***