Pancerium na facebook

SU-101/102


W marcu 1945 r. zatwierdzono budowę nowego niszczyciela czołgów którego konstrukcja została opracowana na podstawie projektu SU-100-M. Była to konstrukcja w której przedział bojowy rozmieszczono z tyłu a napędowy z przodu swego rodzaju radziecka odpowiedź na niemieckiego Ferdynanda. Pracę trwały w fabryce „Uralmash” podobnie jak i wcześniejszy projekt SU-100-M. Prototyp nowego niszczyciela miał być ukończony do 1 maja 1945 roku.

Prototyp SU-101
Prototyp SU-101

Pracę ruszyły od razu nad dwoma wersjami niszczyciela SU-101 uzbrojony w działo 100 mm D-10S oraz SU-102 z działem 122 mm D-25-44S. Pierwsze testy kadłuba nowego niszczyciela przebiegły nie pomyślnie jak to założono. Otóż problem pojawił się podczas ostrzału burzącym pociskiem 122 mm, tylna część kadłuba o grubości 30 mm została rozerwana. Problem starano się rozwiązać po przez pogrubienie tylnego pancerza do 40 mm lecz ostatecznie uznano że w warunkach bojowych bezpośrednie trafienie tak dużym pociskiem jest mało prawdopodobne. Pierwszy prototyp SU-101 ukończono w maju 1945 roku w między czasie miały być zbudowane jeszcze jedna SU-101 oraz SU-102.

Prototyp SU-102
Prototyp SU-102

Ostatecznie produkcję ograniczono do dwóch maszyn bojowych. Podczas testów prototyp SU-101 pokazał bardzo dobre wyniki i co najważniejsze była to konstrukcja jak najbardziej przyszłościowa. Co do drugiego prototypu SU-102 to podczas testów balistycznych okazało się że działo 122 mm ma zbyt mocny odrzut jak na jego konstrukcję. Koniec II Wojny Światowej spowodował zakończenie prac nad SU-101 oraz SU-102. Do naszych czasów przetrwał prototyp SU-101 który aktualnie znajduje się w rosyjskim muzeum broni pancernej Kubinka.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2-44, 12-cylindrowy o mocy 500 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
9-RS
Zapas paliwa:
370 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
90 mm
Boczne płyty:
75 mm
Tyłna płyta:
40 mm
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
do 120 mm
Osiągi
Prędkość max:
54 km/h
Zasięg max:
350 km
Pokonywanie rowów:
2,50 m
Pokonywanie ścian:
0,73 m
Kąt podjazdu:
35o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 100 mm D-10

lub 122 mm D-25-44
Dodatkowe:
CKM 12,7 mm DSzK
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,10 m
Szerokość:
3 m
Wysokość:
2,10 m
Masa:
do 34 t
***