Pancerium na facebook

SU-122P


Przyjęcie na uzbrojenie SU-100 nie oznaczało że te pojazdy lawinowo będą dostarczane na front. Problem pojawił się przy produkcji pocisków 100 mm które były nadal nie wystarczające. Sytuację próbowano rozwiązać stosując działo do którego amunicja była już seryjnie produkowana. Takim działem okazało się być 122 mm D-25S. Działo było konstrukcją fabryki Nr. 9 i pasowało zarówno do montażu w miejsce działa D-10S jak i D-5S.

Prototyp SU-122P
Prototyp SU-122P

Prototyp był skonstruowany w krótkim terminie. SU-122P dysponowało działem z gorszą penetracja niż działo w SU-100 ale przewyższał go pod względem siły rażenia pociskami odłamkowymi i burzącymi. Mobilność SU-122P była podobna jak u poprzednika. Podobnie jak poprzednicy SU-122P współdzielił wiele części od czołgu T-34 i poprzednich SU. Na początku października 1944 r. ukończono testy fabryczne prototypu. W tym samym miesiącu SU-122P był rekomendowany do przyjęcia na uzbrojenie. Zastosowanie działa 122 mm D-25S spowodowało zmniejszeniem ilości pocisków. Do tego dochodził fakt że dłuższa lufa była podatna na zahaczanie w ciasno zabudowanym terenie. Ostatecznym gwoździem do trumny SU-122P była seryjna produkcja ISU-122.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2-34, 12-cylindrowy o mocy 500 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
9-RM lub 9-RS
Zapas paliwa:
500 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
75 mm
Boczne płyty:
40 mm
Tyłna płyta:
40 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 75 mm
Osiągi
Prędkość max:
50 km/h
Zasięg max:
220 km
Pokonywanie rowów:
2,5 m
Pokonywanie ścian:
0,7 m
Kąt podjazdu:
35o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 122 mm D-25S
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
9,4 m
Szerokość:
3 m
Wysokość:
2,3 m
Masa:
32 t
***