Pancerium na facebook

SU-85


Na początku kwietnia 1943 r. fabryka Uralmarsh otrzymała zamówienie na skonstruowanie pojazdu uzbrojonego w działo 85 mm. Podstawowym zadaniem tego niszczyciela miało być zwalczanie nowych niemieckich czołgów tygrys. Jako bazę wybrano eksperymentalne podwozie SU-122M. Początkowo prowadzono pracę z działem 85 mm S-31, później opracowano nowe uzbrojenie, działo 85 mm D-5S-85. Również skonstruowano jeszcze jedno działo 85 mm S-18.

Prototyp SU-85-I
Prototyp SU-85-I

Działo samobieżne otrzymało nazwę SU-85. Kwestia zastosowania działa doprowadziła do wewnętrznego konfliktu pomiędzy konstruktorami. Dlatego rozpoczęto od razu pracę nad aż trzema prototypami: SU-85-1 z działem 85 mm S-18-1. SU-85-II z działem 85 mm D-5S-85. SU-85-IV z działem S-18. Pracę nad prototypami ukończono w czerwcu w lipcu 1943 r. przeprowadzono testy poligonowe. Podczas prób balistycznych najbardziej zadowalające wyniki osiągnął prototyp SU-85-II z działem 85 mm D-5S-85 z którego oddano 129 strzałów bez żadnych awarii.

Prototyp SU-85-II
Prototyp SU-85-II

Po ukończeniu prac komisji weryfikującej, rekomendowano przyjęcie na uzbrojenie niszczyciela czołgów SU-85 z działem D-5S. Tym samym fabryka Uralmarsh miała zaprzestać produkcje dział samobieżnych SU-122. SU-85 był bliźniacza konstrukcją SU-122 opartą na podwoziu czołgu T-34. W tym aż 73% części SU-85 odziedziczył od T-34. SU-85 produkowano od września 1943 do października 1944 roku. Szacuje się że w tych latach Uralmarsh wyprodukował 2644 niszczyciele typu SU-85. W trakcie produkcji wnoszono szereg zmian w konstrukcji SU-85. M.in. poprawiono układ paliwowy, zwiększono opancerzenie kadłuba, dodano nowy peryskop MK-4, ulepszono wentylację.

Prototyp SU-85-IV
Prototyp SU-85-IV

Modernizacja SU-85

Pomimo dobrego uzbrojenia SU-85 nie dawał sobie rady z ciężkimi czołgami tygrys. Jesienią 1943 rozpoczęto pracę nad ulepszenie uzbrojenia w fabryce Nr. 9. Nowe działo otrzymało indeks D-5S-85-BM. Cechowało się zwiększoną prędkością początkową pocisków do 900 m/s. Testy odbyły się na poligonie Gorohowieckim pod koniec 1943 roku. SU-85 z nowym działem przeszedł pomyślnie testy poligonowe ale nie został przyjęty na uzbrojenie. Również próbowano uzbroić SU-85 w działa 100 mm lub 107 mm. W miedzy czasie prowadzono pracę nad przezbrojeniem SU-85 w mocniejsze działa. Pierwszy prototyp SU-D25 został uzbrojony w działo 122 mm A-19. Drugi prototyp SU-D15 otrzymał haubicę 152 mm D-15. Po wstępnych wyliczeniach wyszło na jaw że tak potężne działa w średnim niszczycielu przeciążą jego masę co odbije się na jego manewrowości. Ostatecznie pracę wstrzymano.

Prototyp SU-85-BM
Prototyp SU-85-BM
Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla V-2-34, 12-cylindrowy o mocy 500 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
9-RM lub 9-RS
Zapas paliwa:
500 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
45 mm
Boczne płyty:
40 mm
Tyłna płyta:
40 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
do 45 mm
Osiągi
Prędkość max:
51 km/h
Zasięg max:
220 km
Pokonywanie rowów:
2,5 m
Pokonywanie ścian:
0,7 m
Kąt podjazdu:
34o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 85 mm D-5S
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,1 m
Szerokość:
3 m
Wysokość:
2,3 m
Masa:
30 t
***